Followers

Wednesday, October 29, 2008

tension...

kerana terlalu tertekan hari ini, ku telah menghasilkan sebuah karya yang bengong..hahaha...

car wash...



segalanya bermula di sana..pagi ini ku terpaksa keluar ke seri serdang untuk menguruskan beberapa hal yang penting.jadi dalam perjalanan pulang ku singgah ke car wah seri serdang sebentar.kenderaan ku dah lama tak basuh.jadi ku menunggu sementara kenderaan ku siap di basuh.sementara menunggu ada seorang hamba Allah ni cuba untuk berborak denganku..ku biasalah kalau orang lain tak memulakan perbualan ku juga akan diam. sambil menyelak-nyelak nota fisiologi aku terkumat kamit menghafal beberapa nota. tiba-tiba dia memulakan bicara...

dia : abang budak UPM ke??
aku : aah, awak dah keje ke? (melihat perwatakan seperti orang berkerjaya)
dia : x la, saya bdk UPM gak.amek kos ape?
aku : kos veterinar. awak lak?
dia : kos TESL. owh bila exam habis??
aku : lambat lagi, 7 hb ni baru abis. awak lak?
dia : baru je tadi. minggu depan ada lagi.
aku : cam ne. TESL senang x?
dia : senang, banyak enjoy je.semalam baca satu note, pastu ngatuk terus tido..hehe
aku : x pe la. kalau saya ni tido, alamat x dapat jawab la esok.hehe
dia : saya ada cousin. dia amek dentist kat USM. asik belajar je. saya dapat matrik dulu tapi x amek.ni pun dari maktab, pastu dapat elaun bulan2 RM 1000.
aku : owh, senang la hidup ek. asal mana? kedah yer?( aku meneka berdasarkan no plat kereta dia)
dia : yup, tapi sebenarnya bukan kedah, lahir kat switzerland, tapi dibesarkan di kedah, sekolah kat seremban. maktab kat johor pastu kat UPM pulak.
aku : owh kira merantau la ni ek.
dia : aah, bla...bla..bla...( kami menjurus kepada isu yang tidak dapat aku jelaskan di sini)

begitula sedikit sebanyak antara perbualan kami. di harap perkenalan ini akan terus kekal.erm..

Letchumi oh Letchumi!!



Alkisahnya pada tahun 1991, seorang anak kecil bersama ibu dan kakak- kakaknya pergi ke sebuah klinik di pekannya.mereka pergi ke klinik itu menaiki bas memandangkan itu sahaja pengangkutan yang utama ketika itu.mereka berempat pun berjalan dan terus berjalan. sesampai ke klinik itu, si ibu terus pergi ke kaunter untuk mendaftarkan anaknya. keadaan di klinik itu agak penuh dengan orang2 yang ingin mendapatkan rawatan.agak lama juga mereka menunggu. tiba- tiba nama pesakit dipanggil.

" Letchumi"!

dengan tak semena-mena budak lelaki itu pun masuk tanpa menghiraukan ibunya. lalu si ibu menghalang anaknya dari masuk kerana nama yang dipanggil adalah Letchumi bukannya Helmy...hahaha...kenangan itu tetap di simpan dalam lipatan sejarah.kebetulan cuti deepavali tempoh hari, ku pulang ke rumah. mula lah kedengaran suara sinis letchumi..aku pun pelik boleh pulak aku nak masuk sorang-sorang.dahlah umur baru 6 tahun masa tu..Letchumi oh Letchumi!! akan ku ingat sampai bila-bila...

Thursday, October 23, 2008

di bawah paras sedar...

"Helmy, awak ok tak ni??.tanya dia kepadaku." saya tak tahulah.kenapa x boleh buat.sebelum ni boleh je."Dia berkata lagi jangan risau, banyak sangat kot buat, tu yang x jadi sangat." aku hanya tunduk membisu.maklumlah harinya semakin hampir.aku menjadi takut dan berasa kurang yakin.esok adalah hari penentu segalanya.aku hanya mampu berserah. Ya Allah aku memohon keampunan dari Mu Ya Allah.Kau lancarkan perjalanan aku pada esok hari.Amin...

Wednesday, October 22, 2008

lamaran dari Syria...




"KITA kahwin bulan 12 nanti ya." Itu adalah ayat lamaran Mawi kepada Ekin pada 30 April lalu menerusi telefon semasa penyanyi popular itu berada di Syria untuk rakaman program Mawi Di Bumi Ambia.

Ekin, 29, yang terperanjat dengan lamaran tanpa diduga itu tidak pernah menyangka ayat tersebut boleh lahir daripada mulut kekasih hatinya itu.

Lamaran detik 12.30 tengah malam itu memulakan segala perancangan perkahwinan yang menjadi pertanyaan ramai sebelum ini. Dan semuanya dijawab pada sidang media khas yang diadakan di Hotel Palace of the Golden Horses, petang semalam.

Sidang media selama satu jam ini berlangsung dalam suasana terkawal dengan kehadiran lebih 50 anggota media cetak dan elektronik.

Menjadi salah satu hari bersejarah dalam hidupnya, Mawi atau nama sebenarnya, Asmawi Ani, 27 tahun telah memilih tarikh 20 Disember untuk majlis akad nikah bersama Nora'asikin Rahmat atau Ekin di salah sebuah majid Johor Bahru (JB).


Manakala di sebelah malamnya akan diadakan pula majlis resepsi sebelah Ekin di Stadium Tertutup JB. Tarikh 28 Disember pula dipilih untuk mengadakan majlis resepsi keluarga Mawi di dewan Felda Taib Andak.

Sementara itu, majlis resepsi istimewa di Kuala Lumpur (KL) pula akan diadakan pada 11 Januari di Hotel Palace of the Golden Horses atas restu keluarga kedua-dua pihak.

Belum memastikan destinasi berbulan madu, Mawi juga buat kali pertamanya menunjukkan kad perkahwinannya yang ditempah khas dari Jakarta, Indonesia kepada media pada majlis itu.

Tidak menjadikan usia sebagai penghalang, berikut adalah antara soalan yang dilemparkan kepada Mawi dan Ekin semasa sidang media khas untuk tatapan pembaca.

Ceritakan secara terperinci majlis yang bakal diadakan di JB, Felda Taib Andak dan KL nanti?

MAWI: Sekarang proses persiapan sudah siap sebanyak 50 peratus. Konsep majlis Ekin adalah moden kontemporari dan akan diadakan di stadium kerana faktor keluasan lokasi. Manakala di Felda (Felda Taib Andak) pula saya memilih konsep Jawa.

Di Felda, saya menjangkakan seramai 15,000 tetamu dan mungkin ada kejutan menaiki helikopter seperti yang dihebohkan. Konsep Arab pula dipilih untuk resepsi di KL.

SENYUMAN manis bakal pengantin baru.

Bagaimana pula dengan hantaran?

M: Apabila saya bertanya dengan keluarga Ekin mengenai soal hantaran, mereka cuma memberitahu itu semua terpulang kepada saya. Jadi saya kini masih lagi keliru. Tetapi kami akan bertukar sembilan dulang hantaran berbalas 11 dulang.

Adakah Ekin sudah bersedia untuk menjadi isteri kepada seorang artis? Sebelum ini anda selalu dikritik terutamanya ditahap permulaan hubungan?

Ekin:Mula-mula rasa sukar dan hampir berputus asa tetapi sekarang saya sudah belajar untuk banyak bersabar dan lebih matang. Mawi banyak memberi sokongan dan semangat. Mawi juga mengajar supaya mudah memaafkan orang supaya tidak berdendam.

Memang merancang untuk tidak bertunang?

M: Kedua-dua keluarga kami memang sudah berbincang untuk tidak bertunang dan sebaliknya bernikah terus.

Bukankah sebelum ini Mawi hanya mahukan sebuah majlis perkahwinan yang sederhana? Nampaknya sekarang bukan sahaja majlis ini dilakukan secara besar-besaran tetapi ada empat majlis kesemuanya.

M:Bila kita buat majlis kecil, ada pula yang cakap kita kedekut. Dan selepas berfikir panjang, rasanya majlis ini perlu dilakukan sedemikian sebagai satu cara membalas jasa mereka yang telah banyak membantu terutamanya Astro dan peminat. Dengan siaran Astro, berjuta-juta orang boleh berkongsi kegembiraan saya.

Mungkin ini rezeki saya kerana perkahwinan saya dapat disiarkan. Lagipun Astro bukannya sahaja menyiarkan majlis kami tetapi juga bersama-sama merancang serta menyumbang idea.

Mengapa mengambil masa yang lama untuk mengumumkan hubungan anda?

M: Bukannya kami terus bercinta selepas berkenalan. Jadi masa itu tidak perlu lagi umum. Maka ketika itu kami banyak berahsia. Tetapi kami tidak pernah nafi, cuma tidak mahu memberikan komen lanjut.

Mawi berkahwin pada ambang popular. Tidakkah ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi kerjaya anda?


M: Ini bukan satu tekanan dan saya berkahwin atas kerelaan diri. Naik turun karier tidak terletak dalam tangan saya. Itu semua soal rezeki.

Mengapa memilih tarikh 20 Disember?

M: Selepas pulang dari Syria, kakak saya adalah orang pertama mengetahui berita ini. Kemudian kami pergi merisik dan mula berbincang mengenai tarikh. Tiada apa-apa yang istimewa. Cuma masa itu adalah cuti sekolah dan hari Sabtu. Maka ramai orang boleh datang memeriahkan majlis.

Ada pihak yang menyifatkan majlis perkahwinan anda ditaja sepenuhnya?

M: Tajaan itu memang ada tetapi bukan sepenuhnya. Kita juga ada keluar duit sendiri.

Kriteria Ekin yang membuatkan anda memilihnya sebagai isteri?

M: Ekin adalah teman akrab saya sewaktu saya sedih dan gembira. Dia seorang yang sempoi dan mengambil berat terhadap saya dan memahami kerjaya saya. Apa yang penting dia boleh bergaul dengan orang di sekeliling saya terutamanya ibu saya, Ramlah Sarlan.

Dia dapat membuat ibu saya senyum dan ketawa pada pertemuan pertama mereka. Ibu saya seorang yang sukar untuk senyum dan bergaul dengan orang luar. Jadi saya berasa kagum Ekin mampu membuatkan dia tersenyum.

Perasaan selepas mengumumkan perkahwinan ini? Adakah seperti sudah melepaskan satu beban?

MAWI dan Ikin saling bercanda dan bergurau senda dalam sidang akhbar selama satu jam semalam.

M: Saya tidak menganggap perkahwinan ini satu bebanan. Ia adalah satu majlis yang bermakna dan bahagia dalam hidup saya. Dan saya telah menunaikan janji saya kepada media untuk membuat pengumuman mengenai majlis perkahwinan saya. Diharap semuanya berjalan lancar selepas ini.

Adakah Ekin akan meneruskan karier seninya?

M: Saya tidak pernah menyekat kerjaya Ekin. Saya tidak kisah kalau dia mahu terus berlakon, mengacara atau menjadi model.

Pernahkah Mawi berasa cemburu dengan skop karier Ekin?

E: Dia seorang yang ceria dan juga memahami kerjaya saya. Tetapi sifatnya itu membuatkan saya berfikir sama ada dia mempunyai perasaan atau tidak.

Bagaimana pula dengan perancangan karier Mawi selepas ini?

M: Saya hanya akan bercuti mulai 12 Disember nanti. Selepas ini saya masih akan terus menyanyi dan mengacara. Kalau ada peluang, saya akan berlakon.

Perancangan untuk menimang cahaya mata?

M: Itu jauh lagi dan masih belum ada sebarang perancangan. Semuanya bergantung kepada rezeki.

Impian untuk perkahwinan ini?


M: Pada malam 27 Disember nanti saya akan mengadakan satu konsert khas kepada peminat saya di padang Felda Taib Andak. Saya akan menjemput rakan-rakan AF saya untuk turut sama menghiburkan peminat dan konsert ini adalah percuma. Ini adalah hadiah saya kepada peminat.

Rekaan busana pada majlis nanti?

M: Ekin akan memakai pakaian rekaan Cosry dan pelamin Ekin pula akan direka oleh Nas, Great Idea. Saya pula akan memakai pakaian rekaan Zul Fazley dan Amar Couture. Di KL pula kami akan memakai pakaian rekaan Rizalman serta Bon Zainal yang turut akan mereka pelamin kami.




sumber dari kosmo...

pernah tak korang terfikir karya macam ni??



tag...

tempoh hari aku di tag oleh seorang rakan aku..erm..baru la hari ni sempat nak buat..hehik..sori la lambat yer..soalannya mudah, tapi yang agak sukar jawapannya hendaklah menggunakan tulisan sendiri..


1. Your name/username.
2. Left-handed or right-handed?
3. Fav letters to write?
4. Least fav letters to write?
5. Write "the quick brown fox jumps over the lazy dog".
6. Tag 6 people.


Monday, October 20, 2008

kejayaan abadi...

minggu yang penuh dengan tekanan..barangkali ku tiada masa untuk berblog..tapi ku akan cuba meluangkan sedikit masa untuk itu...minggu ini bukan sahaja exam penting, tapi ada exam yang penting juga hari jumaat ini...takut juga..tapi aku akan cuba buat yang terbaik...aja-aja fighting!!




ini merupakan jadual untuk final exam semester ini..bagi ku semua merupakan killer subjek...entah lah takut jer...kepada anda semua doakan aku berjaya menjawab dengan baik ya...

Sunday, October 19, 2008

PENTARAMA....

seni pentas kehidupan...semalam bersamaan 18 oktober 2008 berlangsung satu majlis melibatkan ku iaitu pentarama, persembahan gabungan pelajar kokurikulum berkredit drama pentas dan pengurusan pentas..maka terhasil lah pentarama..hujan rahmat turun seawal pagi lagi...pukul 8.30 pagi kami sudah terpacak di dewan auditorium kejuruteraan fakulti kejuruteraan..rhearsal dilakukan sehinggalah hampir jam dua...sempat juga tolong2 produksi aku, Matta Production make-up...kami adalah kumpulan pertama..alhadulillah tidaklah terlalu teruk dibandingkan dengan kumpulan lain..majlis berjalan lancar sehingga persembahan kumpulan kerusi kuning production...hampir jam 5.30 juga kami baru pulang..dikesempatan ini, aku ingin mengucapkan terima kasih kepada pengarah aku, amir, leha, safi, rubi, ricky, asyraf, hafifi, wan, ain, azizul, anne, erni dan yang terlibat dalam menjayakan pentarama ini..korang memang best!!!!!!

Saturday, October 18, 2008

Rahsia Huruf Pertama Nama Anda

A
Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

B
Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung.

C
Ramah dan pandai berbicara. Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

D
Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.

E
Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.

F
Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala. Mereka juga sukar memaafkan. Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.

G
Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi. Tekun belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.

H
Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

I
Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.

J
Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.

K
Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia sendiri.

L
Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja. Kelemahannya, tidak menepati masa.

M
Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan berontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.

N
Baik hati dan rapi dalam berpakaian.. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri

O
Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman.

P
Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kreatif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain.. Agak pendendam dan boros.

Q
Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.

R
Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.

S
Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.

T
Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.

U
Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.

V
Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri. Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat. Tidak suka berterus terang.

W
Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.

X
Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.

Y
Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani mengemukakan pendapat.

Z
Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.

sekadar perkongsian..

apa yang aku lihat mungkin ada betulnya.seakan2 menunjukkan personaliti yang sebenar..

Friday, October 17, 2008

Melamine...


melamin..dah jadi isu dah sekarang ni...so di sini aku bagi sedikit maklumat tentang isu ini..semoga kita semua dapat manfaatnya..nanti sok orang tanya x la ternganga je kan...

Bagaimana campuran Melamine di dalam susu bayi boleh menyebabkan penyakit batu karang yang membawa maut ?


Masyarakat dunia kini dikejutkan dengan skandal campuran Melamine ke dalam susu bayi keluaran Shijiazhung Sanlu Group Co. di China yang menyebabkan 53000 bayi dan kanak-kanak jatuh sakit dan 12900 lagi dirawat di hospital.

Sehingga 20 september lepas, 4 disahkan menjadi korban bahana melamine ini. Namun begitu, bagaimana bahan kimia ini begitu bahaya dan boleh maut ?

Apakah itu Melamine ?

Melamine ialah bes organik yang terdiri daripada karbon, oksigen dan nitrogen. Bahan kimia ini kali pertama dihasilkan oleh Justus von Liebig pada 1830 yang kemudiannya dihasilkan secara besar-besaran untuk kegunaan industri.

Seperti yang kita sedia maklum, melamine merupakan bahan yang digunakan untuk membuat pinggan mangkuk melamine. Selain itu, melamine juga digunakan untuk menyelaputi permukaan plastik dan kayu.


Kenapa di campurkan pada susu formula bayi ?

Dipercayai pihak pembuat susu di China menambah air ke dalam susu bagi meningkatkan kuantitinya. Namun begitu, tindakan ini menyebabkan kandungan nutrien di dalam susu merosot. Oleh sebab itu, mereka mencampurkan melamine bagi meningkatkan kandungan protein di dalam susu tersebut.

Bagaimana ini boleh berlaku ?

Dalam menentukan tahap protein di dalam sesuatu nutrisi, kandungan nitrogen dijadikan ukuran. Melamine mempunyai kandungan nitrogen yang tinggi. Oleh itu, dengan mencampurkan bahan kimia ini ke dalam susu yang dicairkan akan mengaburi bacaan sebenar tahap protein pada susu tersebut.

Apa kegunaan nitrogen kepada manusia ?

Nitrogen merupakan unsur yang sangat penting kepada sesuatu organisma dalam proses pembiakan termasuk manusia. Berbeza dengan tumbuhan yang boleh menyerap nitrogen dari udara, manusia dan haiwan perlu mendapatkan sumber nitrogennya sendiri melalui sumber-sumber sedia ada di dalam tumbuhan dan haiwan lain.

Tanpa nitrogen, pembentukan DNA dan asid amino (bahan asas protein) tidak boleh berlaku.

Bolehkah badan kita mengunakan sumber nitrogen di dalam melamine seperti yang terdapat pada protein ?

Jawapannya, tidak boleh.

Melamine merupakan molekul yang sangat kecil. Jika diambil, kebanyakkannya akan diserap ke dalam usus sebelum dihadamkan. Kemudian, ia akan mengalir ke dalam peredaran darah sehingga ke destinasi akhir iaitu ginjal. Di sana, melamine akan diserap dan disingkirkan dari badan melalui urin. Ini disebabkan melamine mempunyai sifat yang sangat larut di dalam air.

Bagaimana melamine boleh membentuk batu karang di dalam ginjal ?



Walaupun melamine sangat larut di dalam air dan mudah disingkarkan melalui urin, buah pinggang manusia tetap mempunyai hadnya tersendiri. Akibatnya, pada dos melamine yang tinggi, ginjal tidak lagi mampu menyingkirkannya dari tubuh badan manusia. Oleh itu, kepekatan melamine akan bertambah seterusnya membentuk kristal yang turut dikenali sebagai batu karang.

Pembentukkan batu karang ini akan bertambah saiz dari semasa ke semasa yang akhirnya menyebabkan kegagalan ginjal yang serius.

Pada Mac 2007 yang lalu, satu kajian oleh pakar toksikologi, Perry Martos dari Universiti University of Guelph mendapati ada satu lagi bahan kimia yang mendorong kepada pembentukan batu karang akibat melamine iaitu cyanuric acid. Gabungan kedua-dua bahan kimia ini boleh menyebabkan pembentukan batu karang yang sekaligus menyebabkan kegagalan ginjal.


Bagaimana pembentukan batu karang ini menjejaskan fungsi ginjal ?

Seperti yang kita tahu, ginjal merupakan organ yang penting dalam 'menapis' bahan-bahan toksik di dalam darah dan disingkirkan melalui urin. Dari ginjal, urin mengalir ke pundi kencing melalui ureter dan seterusnya disingkirkan keluar dari badan melalui saluran urethra. Bahaya pembentukan batu karang bukan terletak pada saiznya tetapi lokasi dimana ia berada di dalam ginjal. Jika ia betul-betul berada di saluran ureter (saluran urin dari ginjal ke pundi kencing) lalu tersekat pada saluran tersebut, ia akan menyebabkan saluran ureter tersumbat.

Akibatnya, urin tidak dapat keluar dari ginjal lalu meningkatkan tekanan pada organ tersebut. Pada sesetengah kes, tekanan yang meningkat ini membantu mengeluarkan batu karang daripada saluran tersebut. Namun begitu, jika ia berterusan tanpa sebarang rawatan, keadaan ini akan menyebabkan kegagalan ginjal yang kronik.

Namun begitu, pada kes bayi di China, ia lebih terarah kepada kegagalan ginjal akut.


Apakah simptom-simptom pembentukan batu karang di dalam ginjal ?

Jika anda mendapati anak-anak anda terutama bayi yang meminum susu formula mengalami tanda-tanda seperti berikut.
pendarahan di dalam urin (air kencing)
pembuangan air kencing tidak lawas
kesakitan pada buah pinggang

Sila pastikan anda membawa anak anda berjumpa dengan doktor untuk pengesahan pembentukan batu karang di dalam ginjal.

Thursday, October 16, 2008

pasrah..

Entah kali keberapa ku memikirkannya..aku buntu..nak kata gembira..sedih..macam2 ada dalam benakku tika ini...semalam adalah hari itu..nasib baik rakan2 ku tidak perasan..ku takut...sedih...entahla..perasaan ini..sejak malam tadi ku hanya memikirkan perkara ini..puas untuk melupakan sejenak tapi ia tetap tidak mahu hilang..malam tadi malam yang penuh makna..aku tak tahu perasaan aku tika ini..entahlah..aku benci orang itu...tak tahu kenapa..

Wednesday, October 15, 2008

pagi yang gelap kini sudah terang..





Pagi yang gelap kini sudah terang..seawal jam 6 aku bangkit dari kamar.menunaikan kewajipan dan sempat untuk menulis sedikit..hari ni agak sibuk..kelas ganti anatomi pukul 8.30 pagi, manakala seterusnya kelas produksi bukan ruminan serta amali untuk subjek ini pada petangnya..tapi pukul 3-5 petang ku ada temujanji pula..terpaksa pergi kelas amali itu untuk sejam sahaja..kalau sempat ku akan pergi ke kelas etologi itu..malam nya pula temujanji lain pukul 8.30 mlm.huh..banyak sungguh kerja yang harus di buat..minggu ini adalah minggu terakhir kuliah semester ini..jadi semuanya harus dibereskan minggu ini juga...kepada semua doakan aku petang dan malam ini..ia antara pencetus kepada kejayaan atau kegagalan ku..wish me luck!!

Tuesday, October 14, 2008

MALAM GALA PALUAN KLASIK

indah khabar indah rupanya...begitu lah yang kuharapkan...namun alah bisa tegal biasa, nampaknya sudu lebih dari kuahnya...gabungan pelajar2 kokurikulum berkredit cak lempong, lisan tradisional, vokal asas, batik canting dan juga kompang memeriahkan suasana 11 syawal ini..keseluruhannya ku boleh bagi 3 bintang sahaja..maklumlah banyak kekurangan yang aku rasa tidak patut ada pada malam ini...tapi apa yang membuatkan aku teruja sekali adalah persembahan daripada kumpulan kokurikulum berkredit vokal asas yang mendendangkan lagu ada cinta..agak menarik nyanyian yang di persembahkan..masing2 mempunyai kekuatan..begitu juga dengan caklempong..seleksi lagu2 yang dipalu agak memenuhi citarasaku..manakala kumpulan lisan tradisional rasanya banyak lagi yang perlu diperbaiki...pemilihan pengacara majlis rasanay tidak tepat..mungkin itu hanya pandangan ku..tidak tahu pula orang lain...apapun aku dapat simpulak di sini majlis memberikan ruang kepada semua pelajar untuk mengasah bakat mereka..kepada Syaza dan juga hafiz..tahniah..anda memang berbakat!!!

kehangatan lantana...

panas...minggu2 yang panas..begitu banyak duri2 yang terkena dek mahu melalui jalan berliku itu..tapi itu pilihan ku....ku mesti melalui semua itu...mulanya di sini..dengan bunga dan kumbang yang jahat, yang sering cederakan hati ini walau ku cukup berhati2...itu belum dengan lebah dan fauna yang lain...luar nampak cantik dan megah....belum lagi dengan duri dan sembilu...hai nasib2..itu lah mahu menuju ke lantana sedangkan onak dan duri tidak di fikirkan dahulu..sudah terlambat untuk menyesal...ku sedang berada di tengah flora...tak siapa yang boleh membantu kecuali diri ini yang kerdil...

Monday, October 13, 2008

buku bertemu ruasnya...

sejenak ku terdiam memikirkan jawapan yang paling baik untuk diberikan..bagaikan perdana menteri lagaknya..ke hulu ke hilir mencari sebuah jawapan..pagi petang siang malam..detik terus berlalu..aku masih di situ..namun sempat juga aku mencari jawapan-jawapan itu walaupun tidak semua..deringan telefon dan juga berpuluh-puluh pesanan sampai ke ruang inbox..tapi aku puas..puas kerna berjaya mencapai matlamat jangka pendek itu..hari berganti malam, rintik2 hujan mula munculkan diri disertai dengan guruh berdentum..lalu ku memutuskan untuk menjamu selera lewat sedikit..ku pun mengajak rakan ku pergi bersama.

aku : tengah buat apa tu??
rakan : melihat butir2 mutiara turun ke bumi
aku : mengapa tidak di hitung sahaja mutiara itu??
rakan : kalau nak di hitung seabad lamanya pun belum tentu abis
aku : kalau padi katakan padi, tidak hamba tertampi2,kalau jadi katakan jadi, tidak hamba ternanti2
rakan : apakan daya butir2 mutiara masih turun, tak berani ku duga lautan dalam kerna kail panjang sejengkal
aku : ku sangka nanas di tengah padang, rupanya pandan yang jauh berbalam, kusangka panas hingga ke petang, rupanya hujan tengah malam
rakan : tanam pinang rapat2, biar senang puyuh berlari, kalau ujan dah x lebat, confirm jadi la kita pergi..
aku : kalau roboh kota melaka, papan di jawa saya dirikan, kalau sungguh bagai di kata, sekarang juga hamba kotakan...


p/s: mungkin bosan agaknya dengan ayat yang biasa di gunakan..ayat kiasan menjadi pilihan...

Sunday, October 12, 2008

CINTA YANG HILANG

hilang semua janji
semua mimpi mimpi indah
hancur hati ini melihat semua ini
lenyap telah lenyap
kebahagiaan di hati
ku hanya bisa menangisi semua ini
hancur hati ini melihat kau telah pergi

langit menjadi gelap berkelabu
menyelimuti hatiku
mengubah seluruh hidupku
mengapa semua jadi begini
perpisahan yang terjadi
di antara kita berdua
ku akan menanti sebuah keajaiban
yang membuat kita bisa bersama kembali....

Saturday, October 11, 2008

berdiam lebih baik...

hari jumaat lepas sungguh memberikan kesan yang mendalam bagiku...diamku bukan tanda setuju..tapi pasrah dengan apa yang berlaku...memang ku akui ku lemah..dah lama ku sabar, tahan dengan segala perasaan ini..tapi hari itu aku tidak mampu lagi bertahan..cukup lah dengan semua itu..aku tak mampu lagi..sekali hati aku terluka sukar untuk sembuh..aku senyap untuk memberi ruang kepada dia..dia kan bijak, pandai, betul..semuanya betul bagi dia..biarkan..biarkan dia tejun bersama labu-labunya..ku dah malas dah..saat itu cukuplah ku berdiam diri saja..tak mampu lagi untuk meluahkan kata-kata kerna kata2 pun tak mampu mengubah apa2..kali pertama aku jumpa insan yang begini..yang baik pada luaran tapi dalaman tidak seperti yang di sangka..Ya Allah begitu berat ujian ini..bukan ego atau emo..tapi aku mahu mencari sedikit ruang untuk bernafas dan mencari diri aku semula..sebab bila hati aku tercalar, selamanya aku akan terluka...kepada si dia tak perku nak memohon kemaafan sebab dia tak buat apa2 kesalahan..dia kan selalu betul...memang aku yang salah...

Friday, October 10, 2008

si kecil

bertukar pengasuh nampaknya...begitulah rutinnya..sebelum ini pengasuh pertama Hafez, rakan ku..kali ini Middurus pula...hai..nasib si kecil ..x lama lagi si kecil mendapat pengasuh baru juga..sayang juga mahu melepaskan, tapi memandangkan pelbagai ragam dan karenah, ku relakan juga..sempat juga menilik si kecil sebentar tadi..maklumlah dah lama tidak berjumpa..rasa rindu pula bertamu..

Muji dan Cici....

Thursday, October 9, 2008

mari mewarna...

Okey hari ni plak aku nak ajar skitla.. cara ni korang boleh buat objek yang korang nak sahaja diwarnakan.. aku pun belajar ikut buku..ini pun sumbangan dari saudara Jiey kita..thanks to him..

1.Mula-mula korang buka dulu gambar ape yang korang nak edit tu.. kalau aku, guna gambar ni..



2.Pas korang dah buka gambar yang nak edit tu, korang tekan (CTRL + A) untuk meng'select'kan keseluruhan gambar korang tadi, pastu korang tekan (CTRL + C) untuk meng'copy'kannye, dan tekan plak (CTRL + V) untuk men'duplicate'kannye.. nanti korang akan ader layer "Background" dan "Layer 1" macam hasil yang aku dapat kat gambar bawah ni..



3.Okey, pastu korang kena adjust skit gambar kat "Layer 1" tu bagi hitam/putih, cara senang tekan (SHIFT + CTRL + U).. pastu korang kena letak layer mask kat "Layer 1" supaya korang boleh warnakan part mane yang korang nak.. kat maner nak taruk layer mask kat "Layer 1", korang kene klik kat arrow yang tunjuk kat panel tu, cam gambar kat bawah nie..



4.Pastikan warna kaler korang default@hitam/putih, senang citer tekan jer (press D), pastu pegi kat brush tool amik brush yang bersesuaian, pastu korang terus jer warnakan kat objek yang nak diwarnakan tu.. nanti dapat hasil camni..




5.Kalau korang tengok, ader part terlebih keluar.. jadi kalau korang nak touch-up skit.. korang cari brush yang kecil skit dari korang gune tadi dan terbalikkan default kaler korang jadi putih/hitam.. pastu brush balik part yang korang taknak tu..nanti akan jadi camni..



6.Pastu korang boleh buat macam-macam, ni contoh lain yang aku buat tuk korang.. aku harap korang paham tutorial ni.. kalau tak paham tanye jer aku, jangan segan-segan..

<

Tentang Sekeping Hati...

saat tangan ku hulurkan....
saat lidah ku mengatur kata...
saat hati mekar mewangi...
saat jiwa subur bercambah...
saat inilah hati dilukai dan dikhianati...

adakah aku harus berhenti mengharap???
adakah aku harus berhenti mencintai???
adakah aku harus berhenti merindui???
adakah aku harus berhenti menyayangi???

dimanakah letaknya layar cintaku...
saat gengaman pintu hati terlerai
mengalir darah pekat...
dimanakah letaknya nilai kekecewaan ku...
saat serpihan leraian cinta bertaburan...

haruskan aku mengutipnya kembali??


lazyrde berpesan : ADAKALANYA KITA HARUS MEMBIARKAN KACA YANG JATUH BERKECAI ITU BEGITU SAHAJA KERNA NANTI KITA SENDIRI YANG KAN TERLUKA

PERMINTAAN HATI

Hari ini penuh dengan tanda tanya..seribu persoalan bermain di minda..tapi ku tahu setiap persoalan pasti ada jawabnya..setiap masalah juga pasti ada penyelesaiannya..begitu juga dengan sakit pasti ada penyembuhnya...aku masih mencari-cari lagi jawapan kepada penyelesaian untuk menyembuhkan luka itu..harap2 permintaan hati ku di dengar olehNya..Amin..

Wednesday, October 8, 2008

i'm not single...

aku hepi hari ni...ntah la..tak tahu mengapa...hati ini berdegup kencang hari ini...gembira kerana apa ku pun tak pasti..yang pastinya ku hepi walaupun helmet ku semuanya basah dek kerana hujan lebat tadi..bila bunyi bersatu dia milikku..hahaha..sunggu sinis ayat-ayat itu..tapi ku sedang berpijak di bumi nyata...

Tuesday, October 7, 2008

penangan Dr. S

kuat betul penangan Dr. S....mana tidaknya presentation hari khamis ini membuatkan semua cuba untuk mengelak dari membentangkan tugasan yang di terima..mujur juga aku tak terpilih...saat yang di tunggu2 pun tiba..semua membuat cabutan undi..masing2 cuak..sape yang kene present nanti..alhamdulillah...ku x kena..tapi orang lain yang kena..jadi ku ditugaskan untuk mencari maklumat...Dr. S memang ada umph!!

MENUJU PUNCAK

Kami menuju ke destinasi itu dengan harapan yang pasti....

tanpa kalian...

semalam bermulalah rutin harian di kampus hijau ini..dengan pelbagai ragam dan karenah yang membuatkan aku berhenti untuk bernafas seketika...maklum la minggu baru lah katakan...ragam pun baru juga...perasaan pun baru juga..tapi hati yang luka ini x pernah menjadi baru..hai nasib..nasib...

Monday, October 6, 2008

kek coklat...

raya ke-3 ku cuba membuat kek coklat..resepi sumbangan kawanku Nlar..erm apa yang aku boleh katakan macam kurang sesuatu dan terlebih sesuatu juga...tapi boleh la di makan...hehik..ni bahan2 nya...apepun korang yang ada masa try la buat..sangat moist..betul kata nlar..

bahan A
Ayak
- 2 cawan tepung gandum
- 1 cawan serbuk koko
- 2 sudu teh soda bikarbonat
- 1 sudu teh baking powder

bahan B
bancuh/pukul
- 3 biji telur
- 1 cawan gula kastor
- 1 cawan air kosong
- 1 cawan susu cair
- 1 cawan minyak
- 3 sudu besar susu pekat manis

cara membuatnya
1. campur A dengan B
2. gaul rata dan masuk dalam loyang yang dah siap sapu minyak dan alas kertas
3. bakar 1 jam dengan suhu 180 F

bahan C
topping
- 1/2 cawan minyak
- 1/2 cawan serbuk koko
- 3/4 tin susu pekat manis
bancuh alam periuk atas api dapur....sapu pada kek dan tabur coklat rice...


dan hasilnya................







SuRaTaN @ KebEtuLaN...

suasana hari raya

salam semua..sudah seminggu rasanya aku tidak menulis blog..rasa kekok pula rasanya..maklumla seminggu berhari raya kan..hehik..alhamdulillah dapat juga menyambutnya bersama keluarga..walupun x semeriah dulu..tapi ku tetap menyambutnya dengan penuh kesyukuran..warna pink menjadi tema keluargaku pada sambutan kali ini..itupun puas bertekak..akhirnya aku lupakan sahaja warna ungu..mungkin tahun depan agaknya..kali ini agak berbeza sedikit dengan tahun2 yang lepas..ku beraya di kampung halaman..dulu selalunya mesti beraya di melaka..kali ni dapat juga la beraya dengan kawan2 yang lama tak bersua..kunjungan demi kunjungan ku lakukan..sasaran nya mestilah rumah sanak saudara di muar dan batu pahat..walaupun sekejap je rasanya namun tetap dapat mengubat kerinduan kepada org tersayang..







acara tahunan...

perjalanan ke Muar

raya bersama izzu

Wednesday, September 24, 2008

salam kemaafan...



Minggu depan aku mula bercuti..cuti raya...itu bermakna blog ku juga bercuti sama...tapi apepun di kesempatan ini aku ingin memohon maaf dan mengucapkan selamat hari raya aidil fitri 1429 hijrah kepada semua yang mengenali diri ini..maaf sekiranya ada salah dan silap..biasalah aku ni x sempurna..x lari dari melakukan kesilapan...0-0 ye..kalau termakan, terminum, terasa, tersentuh, terambik atau ter ape2 ke..harap di maafkan...ok lah..banyak lagi kerja yang perlu di selesaikan sebelum balik beraya ni..ok..salam semua.......

Tuesday, September 23, 2008

impak maksima...


minggu sebelum raya ini amat memenatkan mental dan juga fizikal..test sahaja ada dua..hari selasa dan rabu...huh..penatnya...assignment pulak melambak2 tak siap lagi...dalam pada nak bercuti dan beraya di kampung halaman terdetik dalam hati alangkah seronoknya jadi budak kecik..tak perlu nak memikirkan masalah2 yang ada...tapi hidup perlu diteruskan juga..hari ni aku terpaksa pergi ke seri serdang untuk mem fotokopi beberapa dokumen..huh..makin ramai pulak yang memesan..bukan tak ikhlas, cuma bila susah baru nak mintak tolong...bukan nak mengungkit.. tapi tahu2 je lah..manusia kan..aku pun tak lari dari kesilapan..biarlah hanya tuhan yang tahu hati dan perasaan ku ketika ini...di tambah pula dgn assignment yang semakin hari semakin menghambat..Ya Allah..bantulah hambamu yang lemah ini...aku rasa tak berdaya sangat dengan semua ni...tapi aku kena selesaikan juga kerja yang terbengkalai..aku harap semoga tekanan yang maksima ini dapat di kurangkan dengan melupakan sejenak perkara2 yang meletihkan ini..Amin...

Monday, September 22, 2008

andai ku tahu...


seperti minggu2 biasa aku dan rakanku akan menaiki motosikal untuk menunaikan kewajipan pada hari jumaat..bukan sahaja hari jumaat di bulan ramadhan, malah setiap kali hari jumaat..alhamdulillah..berjaya juga aku menunaikan ibadah puasa dan solat jumaat dalam bulan ramadhan ini..cuma kesempurnaan ibadahku tidak tahu lah lengkap ataupun tidak..selepas itu kami bergegas ke kelas anatomi..khabarnya hendak berdiskusi tentang ujian 2 tempohari..huh..debaran di dada semakin menebal...seperti yang di jangka aku tewas lagi..tewas kerana mendapat markah ujian yang cukup2 makan sahaja..Ya Allah...itu sahaja yang mampu aku lafazkan...bukan subjek anatomi sahaja, malah hampir kesemua subjek semester ini hanya mendapat markah yang sedikit sahaja..tak tahulah mana silapnya..nak kata tak study, study juga...aku dah cuba buat yang terbaik..hanya tawakal dan doa sahaja menjadi pengiring...erm..ntah la..aku dapat rasakan kejatuhan CGPA ku semester ini...argh...tension2...kenapa lah jadi macam ni..kenapa kalau org lain boleh buat aku tak boleh buat juga...mesti ada hikmah di sebalik semua ni...aku hanya mampu beroa dan terus berdoa...lupakan sejenak tentang pelajaran...usai berdiskusi, ku terus melarikan diri untuk balik ke rumah...sehabis laju ku rasa ku menunggang motor untuk sampai seawal yang boleh ke tempat akak ku...jam 6.30 aku sampai dan aku dan kakakku terus menaiki kereta avanza hitam nya yang ala bau kedai itu.hehik...kami berbuka puasa dengan beberapa teguk air dan menjamah sedikit kuih yang di beli semasa dalam perjalan ke rumah..hampir pukul 8 kami pun sampai...usai solat, ka apa lagi melantak la..hehe...laksa, ayam panggang, nasi..semua ku makan..maklum la di UPM nak dapat semua tu kena lah beli kan..hehe..malam itu aku rasa tenang sangat..x perlu nak memikirkan apa2...tengok astro sambil bergelak tawa dengan keluarga ku..sangat hepi...begitulah aku sepanjang 2 hari di rumah...huh,,x sabar nak menunggu minggu epan..balik beraya seminggu...andai ku tahu...

Friday, September 19, 2008

hati yang luka...


entah kenapa jauh rasa hati ini di daerah ini..lantas ku cuba untuk membawa hati yang lara ini jauh dari sini...alhamdulillah sepanjang aku di daerah asing ini aku cukup bahagia...walau sedetik, aku puas..puas melupakan garis2 luka yang lama terpendam...sesungguhnya perjalanan ku ini masih lagi jauh...

Tuesday, September 16, 2008

kemas bilik...


malam ni kemas meja yang serabut sangat..pening kepala...so terpaksa kemas meja dan buang benda2 yang x pakai...huh.penat dan ngantuk..

Monday, September 15, 2008

taman warisan ...


Usai menunaikan kewajipan, ku terus bersiap untuk keluar bersama seorang rakan ku..katanya ingin makan sate di taman warisan pertanian..erm lama juga ku x makan sate..bulan2 puasa ni banyak betul yang teringin..memandangkan masih awal lagi, kami pun terus menuju ke taman warisan pertanian..huh..sangat lengang..ingatkan dah tutup, tapi rupanya buka lagi..kami pun terus menepah sate kajang Haji Samuri itu..wah..memang puas makan...kenyang berbuka pun belum habis lagi..ni makan sate pulak...alhamdulillah...rezeki aku hari ini...lebih kurang pukul 11 aku pun terus balik ke UPM..huhu..penat betul.. terus mencari2 nota untuk study fisiologi...ujian fisiologi ari khamis ni...harap2 aku bersedia..

halusinasi


Hari ini sudah 15 ramadhan...bermakna sudah 15 hari aku menunaikan kewajipan berpuasa di bulan yang penuh mulia ini...dugaan demi dugaan aku tempuhi..aku berharap semoga ramadhan2 yang aku lalui ini mendapat keberkatan dariNya..bukan apa...maklum lah memang aku menahan diri dari lapar dan dahaga..tapi tak tahulah mulut, telinga mahupun nafsu aku berpuasa juga..biasalah bila dah bersama rakan2.mula lah org ni macam ni, macam tu..haha...menyentuh tentang rakan-rakan...begitu banyak dugaan..hari ni sahaja aku begitu tersentap dan tersentuh bila salah seorang rakan ku seakan membenci diriku..ku pun tak tahu mengapa..mungkin diriku ni x layak berkawan mahupun bersahabat dengan mereka..biasalah alah bisa tegal biasa, aku pun dah rentan dengan semua ni..sebab kalau aku susah pun aku juga yang selesaikan sendiri..bagi aku kawan gembira memang mudah untuk di cari, tapi kawan yang sentiasa menangis bersama belum tentu lagi bukan..hati aku begitu tersentuh tadi..tak tahu la mengapa..mood pun dalam keadaan yang tidak berapa baik..begitulah hakikatnya bila berkawan..nak tak nak hidup kena teruskan juga bukan..biar perit dan pedih hati ini, aku tetap aku..masih macam dulu..cuma kali ini aku lebih berhati2 mencari kawan, bukan niat untuk memilih kawan..tapi itulah hakikatnya.bila dekat selalu je ada salah faham..bila jauh mulalah rindu-rinduan..hehe...kawanku ada berkata tadi ala benda2 remeh tu pun kau nak terasa..aku pula menjawab dari benda2 remeh ni lah yang jadi besar..huh..malas nak fikir..tapi x boleh..kena fikr juga..semester ni mungkin cgpa ku akan jatuh..maklum lah hampir semua subjek semester ini menunjukkan prestasi yang kurang memberangsangkan..argh....tensionnya.ikutkan hati mahu je balik ke rumah dan melupakan semua ni...ari khamis ni ujian bagi subjek fisiologi..aku pun takut...takut tak dapat menjawab dgn baik..aku pun tak tahu..mungkin hati aku ni kotor sangat..tu yang x berkat tu...huh...penatnya..penat sgt semester ini...x sabar untuk bercuti hujung tahun ni..nak perbaiki apa yang tak betul..apa yang kurang, apa yang x sempurna...aku yakin ade sebab aku jadi macam ni...macam2 yang terjadi semester ini yang membuatkan aku terfikir dua kali..mungkin Dia ingin menguji hambaNya..dan aku redha dan akan terus hidup...dan aku x kan berpaling ke belakang lagi..Insyaallah...

Saturday, September 13, 2008

aku kena tag!!

1. What is the most important thing in your life?

Jawapan: my family

2. What is the last thing that you bought with your own money?

Jawapan: burger ayam special!!

3. Where do you wish to get married?

Jawapan: ntah la..30 kot...

4. How old do you think you will be permanently owned by your love?

Jawapan: ntah la..hehik

5. Are you in love?

Jawapan: YES

6. Where was the last restaurant you had dinner?

Jawapan: kfc kat cheras selatan

7. Name the latest book that you bought?

Jawapan: kembalikan cintaku ari Norhayati Brahim ( RM 24 hengget)

8. What is your full name?

Jawapan: Mohd Helmy Mahroob

9. Do you prefer your mother or father

Jawapan: Mother

10. Name a person that you really wish to meet in real life for the first time.

Jawapan: David beckham

11. Christina or Britney?

Jawapan: dua-dua x best...hahaha

12. Do you do your own laundry?

Jawapan: kadang2 jek...

13. The most exciting place you want to go?

Jawapan: london

14. Hugs or kisses?

Jawapan: erm...

15. Point out 5 things about the person who tagged you.

Jawapan:giler, nakal, x ensem, kedekut, suka senyum( jgn marah emir)

16. 8 things I am passionate about

- money
- my ipod
- my motor
-my ring
- my book
- my life
- my study
- my love

17. 8 things I say too often

- segala bagai
- kaedahnya
-nok
-motif
-serius
-ntah la
- hehik
sayang

18. 8 books I’ve read recently

Jawapan: surat ungu untuk nuha, selagi ada dia, dia lebih mengerti, anatomt and fisiology, dyce, mercks, kisah kasih, tiada batasan sayang

19. 8 songs I could listen to over and over again

Jawapan:

  1. i'm yours
  2. mantera beradu
  3. cinta ini membunuhku
  4. betapa
  5. cuba
  6. kelahiran
  7. bukan sesaat
  8. bebaskan

ok...setel...sekarang aku nak tag member aku lak..org tu adalah....

  1. jawe
  2. purple karkun
  3. budak kecik
bye...selamat menjawab ya...

Friday, September 12, 2008

kemaafan dendam yang terindah....

ANTARA kemarahan, dendam dan kemaafan. Tiga istilah itu berada pada situasi berbeza, namun ia berkait rapat antara satu sama lain.

Marah, dendam dan maaf, sudah tentu kemaafan yang lebih utama, tetapi terdayakah kita untuk melupakan sesuatu perkara yang membangkitkan kemarahan begitu saja, khu susnya perkara sensitif dan memberikan maaf kepada orang terbabit?


Dendam biasanya terhasil daripada perasaan marah, iaitu suatu perasaan membuak-buak apabila ditahan seseorang dirinya kerana tidak terdaya atau dipendam untuk me lepaskannya pada satu-satu ketika.

Perasaan marah yang ditahan dan terpendam di dalam batin hati itu kemudian bertukar menjadi perasaan lain, dipanggil dendam, yang mungkin mengakibatkan senario berpan jangan.

Dendam boleh diertikan sebagai perasaan berat hati yang bercampur perasaan benci terhadap seseorang yang ber terusan atau dalam beberapa waktu. Dendam, jika dituruti boleh mengakibatkan perkara lain yang tercela, antaranya:

# Perasaan hasad, iaitu menaruh rasa suka apabila pihak yang didendam itu ditimpa bala bencana atau kesusahan dan berduka sekiranya pihak terbabit mendapat kesenangan.

# Memutuskan perhubungan baik sekalipun pihak yang didendam tetap ingin mengekalkannya.

# Tidak bersedia untuk menerima atau memaafkan pihak terbabit sebagai tanda memandang hina dan rendah ke padanya.

# Berdusta ke atasnya, mengumpatnya dan mendedahkan keburukan atau maruah yang sepatutnya dipelihara.

# Mengejek dan memperlinya.

# Memusuhi dan menganiayainya.

Sekiranya perasaan dendam seseorang mendorong dirinya kepada tindakan seperti di atas, sudah tentu keadaan menjadi bertambah buruk dan hukumnya menjadi haram.

Tetapi lain halnya jika dendam itu tidak mendorong kepada tindakan terbabit dan perkara maksiat lain, bahkan hanya terpendam di dalam hati, tanpa diingkari hatinya, sehingga boleh menegah dari melakukan perkara yang disunatkan terhadap pihak yang didendam, seperti berwajah manis, bersikap lemah lembut, mengambil berat, menyampai hajat, bekerjasama dalam kerja bermanfaat.

Begitupun, semua ini boleh mengurangkan nilai dan darjat seseorang dalam beragama, menghalang daripada mendapat kurniaan pahala yang melimpah dari Allah, walaupun tidak mendedahkan diri kepada azab.

Justeru, langkah yang paling selamat ialah mengekalkan keadaan sebelum berlaku dendam. Malah, jika terdaya tam bahkan lagi kebaikan sebagai jihad nafsu kita dan menolak pujuk rayu syaitan.

Sementara itu, orang yang didendam atau pihak kena dendam pula, dia mungkin mengambil tindakan tertentu terhadap pihak yang berdendam, iaitu:

1. Mengambil tindakan yang setimpal dan yang dirasakan berhak diterima dari perbuatannya dengan tidak terlebih atau kurang. Tindakan seperti ini dipanggil keadilan atau mencari keadilan.

2. Berlaku ihsan kepada pihak yang berdendam, seperti memberikan kemaafan. Ini disebut kemuliaan. Orang seperti ini sungguh mulia hati budinya.

3. Menzalimi dan menganiayai orang yang berdendam dengannya dengan sesuatu yang sememangnya tidak berhak menerimanya. Ini disebut penganiayaan.

Pihak yang memilih tindakan yang ketiga adalah tergolong manusia yang berakhlak rendah, tindakan kedua termasuk golongan soleh dan pertama adalah pilihan golongan si ddiqin.

Islam mengharuskan mengambil tindakan yang adil ter hadap mereka yang menyebabkan kita marah (atas ke benaran), iaitu yang disebut 'al-adl' namun Islam lebih cenderung menggalakkan tindakan peringkat yang lebih tinggi dari itu, iaitu memberikan kemaafan. Inilah yang disebut 'al-ihsan' iaitu berbuat baik atau bersikap baik.

Mungkin ada pihak bertanya, mengapa pula tidak di galakkan untuk melakukan sesuatu tindakan terhadap orang yang berdendam, selagi tindakan itu adil dan saksama?

Sebenarnya bukan mudah untuk melakukan sesuatu tin dakan tanpa melebihi dan mengurangi, dengan tindakan yang dilakukan ke atas seseorang. Malah, selalunya tindak balas melebihi dari batas yang saksama dan ini menunjukkan ada kesulitan.

Justeru, sebagai langkah selamat dan menjamin kebaikan di antara pihak yang berdendam dan kena dendam ialah memberikan maaf.

Islam memuji sifat individu yang dapat menahan marah, dengan tidak memuaskan nafsu marahnya atau melepaskan perasaan marahnya dengan suatu tindakan, namun hanya dengan menahan marah masih belum dapat mengikis pe rasaan dendam di dalam hati.

Oleh itu, Islam menggalakkan umatnya saling bermaafan kerana dengan kemaafan boleh meredakan ketegangan dan perasaan dendam.

Mereka yang dapat menahan marah, kemudian menyusul dengan kemaafan dapat membersihkan hatinya daripada perasaan dendam.

PETIKAN DARI HMETRO...

Thursday, September 11, 2008

ujian yang menguji kesabaran....

ari ni agak sibuk..maklum la..seawal jam 8 dah ade kelas..tapi ku gagahkan juga kaki ni melangkah ke dewan kuliah..lagipun pukul 9 pagi ada test 2 subjek ruminan..huh..sangat tak bersedia dan risau dengan test itu..maklum la nota tidak di beri..kena pandai2 cari sendiri...memang aku x nafikan sekarang ni ilmu tu kena cari sendiri..bukan nak di suap jek..tapi apa yg aku dengar kumpulan lagi satu boleh pulak dapat note.sedangkan kumpulan ku x dapat note..rasa macam di anak tirikan je..sabar je la..tapi memandangkan subjek wajib kan,,nak x nak terpaksa juga terima seadanya..seperti yang di jangka soalan nya bagiku kadang2 x logik dengan apa yang di ajar dalam kelas..ku hanya jawab menggunakan naluri..huhu..x taw la betul atau tidak..sebelum test kami di beri borang penilaian...kali ini aku menilai dengan cukup teliti...selalunya ku letak markah 4 atau 5..setuju atau sangat setuju..tapi kali ini ku tidak mahu lagi berbuat baik..geram dan sakit ati...penghabisannya banyak yang ku tidak setuju...hahaha..jahat betul kan..tapi kalau ku sorang je buat tak memberi kesan..lain la kalau 69 orang yang buat mcm tu...apa pun aku puas hati...petang pula ada amali fisiologi..ku hanya menghadirkan jasad je dalam kelas amali itu..sedangkan hati dan minda aku berterbangan entah ke mana..dengan kawan2 lagi..dengan test anatomi yang perlu di baca, di hafal dan di fahami...cukup lah kerisauan yang melanda..tidak tertahan lagi...tapi ku kena buat juga...motor ku bocor lagi..so terpaksa tukar tayar...banyak betul dugaan yang datang...aku harap ia menjadikan ku lebih kuat dan tabah..amin.....

Wednesday, September 10, 2008

berbuka bersama....

dah 10 hari aku berpuasa...dan sudah acap kali juga kenalanku mengajak ku berbuka bersama..bukan apa...kawan ku kat shah alam, kat UiTM, kat serdang, kat damansara.. tu belum lagi yang kat cheras, kat mana2 lagi tah..tapi apakan daya aku ni sorang je..kalau badan aku ni boleh dibelah2 boleh juga berbuka bersama mereka..penghabisannya aku x pergi pun berbuka dengan sape2..kecuali kenalanku yang di putrajaya itu..bukan apa.dah berkali ajak.. x pergi apa pula katanya...ku memberikan alasan sibuk, study..dia membalas " ala saya dulu pun student jugak" oversea lagi..ade je masa nak keluar, release tension..." huh...no komen an ku terpaksa bersetuju atas pelawaan nya...makan kat Alamanda..wah..begitu ramai orang di sana..maklum la time2 berbuka ni..yang x berpuasa pun memenuhkan ruang makan ..tak hairan la begitu ramai pengunjung kan...erm...tapi sekali itu je la aku keluar berbuka bersama rakan..selebihnya aku lebih suka berbuka di bilik...lepas buka solat dan study..itulah rutin ku...erm...

sentap!!!!!

Sambil membaca novel selagi ada dia karya Aisya Sofea, ku dikejutkan dengan satu suara yang mengatakan aku ni Selfish...Ya Allah...aku tak pernah pun kacau org..kenapa sebab satu perkara aku dituduh sebegitu..Demi Allah apa yang aku buat di luar kawalan ku..bukan niat nak mementingkan diri sendiri..apatah lagi nak menyakit kan hati sesiapa..biasalah selalunya yang jahat je org nampak dan ingat kan..yang baik2 x nampak dan buat2 x nampak…memang x dapat di nafikan memang aku terasa…terasa sebab org yang aku kenal dan rapat berkata padaku macam tu…ah…apa aku peduli..org nak cakap aku ni pentingkan diri ke sombong ke…yang penting aku tahu diri aku…mulut org biasa la…tambah2 bulan ramadhan..itu yang malas nak marah2..walaupun hati ni tetap x sedap dan terasa..terasa dan jauh hati…alahai ramadhan, ramadhan…..

genetik, moto, dan tesco.........

Hai…pagi ni ku x pergi ke kelas…malas…memang dah di rancang dari awal…hehe..semalam selepas sahaja abis test 2 genetik..aku terus meneruskan kerja yang terbengkalai sejak pagi…macam2 dugaan..motosikal ku bocor, itu sebenarnya ku nak uruskan…ok ku ade juga telefon beberapa kenalan ku untuk cuba membetulkan motosikal ku itu..erm biasalah bila kita susah siapa je nak tolong..tambah2 lagi bulan ramadhan ni kan..lagi la pulak…susah betul…ku dah terfikir erm..macam mana ni..sape nak tolong ni..so masa nak balik ni ade lah sorang hamba Allah ni yang nak tolong aku..tolong tengok kan kedai motor kat belakang upm tu bukak ke x..alhamdulillah buka..aku sgt berterima kasih kepada dia..sebab walaupun dia x tolong banyak tp keihklasan dia buat aku terharu..ye la..dalam pada org sibuk2 nak larikan diri dari aku..ade jugak yg nak tolong..syukur x terhingga…selepas menyetelkan urusan ku itu, terus berdetik dalam hati..balik ke rembau berbuka bersama kakak ku best ni…so aku pun terus menelefon kakak ku memberitahu tujuan ku pergi ke sana..erm baru pukul 4.30 ni..balik ke kolej dulu la sebelum bertolak ke seremban..solat dulu..aku terus ke petronas dan membeli kuih sedikit..dan terus balik ke kolej…tepat jam 5.30 petang ku pun bertolak…erm sejam sampai la ni..lebih kurang 6.40 aku pun sampai di rumah kakak ku…erm lagi sejam je nak berbuka…sambil membantu kakak ku menyiapkan juadah ( padahal buat air je) bersama nasi ambang..aku menonton tv ( cerita Cinderella) yg menjadi minat akak ku…kami pun menunggu waktu berbuka sambil menonton tv..selepas berbuka kami terus menunaikan solat mahgrib dan terus bersiap untuk ke seremban..dalam pukul 8 kami bergerak ke Tesco…membeli sedikit barang dan terus ke McD untuk membeli burger dan McFlurry…hehe..dalam pukul 10 lebih kami pun balik dan terus tido…huh penat sungguh..mana taknya semalamnya aku tidur pukul 3 pagi..bangun pulak pukul 6 pagi..terus ke kelas pukul 8 pagi sampai petang..petang pula memandu motosikal ke rumah kakak ku…apa lagi tidur la…huh..hari yang begitu memenatkan tapi tetap menarik bagiku…terutama di hentian sebelah seremban itu…hahaha

penat

Minggu ini amat memenatkan.mana taknya banyak sungguh kerja yang perlu di selesaikan…niat di hati nak balik rumah..tapi hari minggu ni ada kokurikulum dan ari ahad pula ada hal lain..so terpaksa lupakan niat untuk balik ke rumah…minggu depan sahaja ada 3 test..semua nya bagi aku killer subject..teringat senior ku dulu time nak test je stress dan kata killer subject..ku berkata dalam hati semuanya killer subject…tu lah amek lagi kos DVM…hah..sekarang kena batang hidung sendiri baru tau…memang x dinafikan..semester ini subjek nya amat berat bagiku…ntah macam mana la keputusan semester ini..hanya tuhan je yang tahu..dalam pada itu, x sabar nak tunggu hari esok..dalam pada itu aku sempat bersms dgn ex-rumet ku…rindu..lama dah x jumpa dengan dia…

4 september

4 ramadhan bersamaan 4 september 2008..hari ni merupakan hari lahir seorang rakanku…selamat hari jadi kuucapkan kepadanya..dia mengajak ku berbuka di KFC..katanya nak belanja aku dan rakan2 ku yang lain..erm..bagaikan org yang mengantuk di sorongkan bantal…aku pun terima sahaja pelawaan dia tanpa berfikir panjang..maklumla org nak belanja kan..selepas abis kelas kami pun terus menuju ke KFC…nasib kami baik…terserempak dgn Dr. Ooi pula, lantas dia mempelawa kami untuk menumpang kereta dia..kami pun agak malu2..tapi memandangkan sudah pukul 6, kami pun menerima pelawaan itu…semasa kami menaiki kereta dr, Dr berkata korang ni bestfriend kan..pergi mana2 sama je…praktikal pun sama2 juga…tapi x boring ke 5 tahun muka yg sama je..kami hanya tersenyum sahaja…masing2 mempunyai tafsiran tersendiri..aku cukup terkesan dgn apa yang Dr kata…erm…sampai2 di KFC aku dan ina terus sahaja ke Bakery’s Cottage..membeli kek blueberry untuk hari jadi rakanku..kebetulan kami terjumpa Taq dan rakan2 yang lain..jadi kami pun membahagikan kek tu kepada semua..nasib cukup sebab kek tu kecik je..hehe…apapun terima kasih kepada SITI kerana sudi membelanja kami makan KFC…semoga panjang umur dan di murahkan rezeki…

tanggal 1

Hari ni 1 ramadhan….rasa bertuah dan bersyukur kepada maha pencipta kerana sekali lagi aku di berikan kesempatan untuk menyambut ramadhan lagi..seperti biasa 1 ramadhan aku akan menyambutnya bersama keluarga..hari pertama sangat memnghilangkan stress..ye lah mana tidaknya kalau kat UPM sibuk sangat..dengan test, assigment dan macam2 lagi..dengan kokurikulum lagi..itu belum lagi hal2 lain…7 hari dalam seminggu tu macam x mencukupi aje..24 jam sehari tu macam sekejap je..tapi apakan daya aku kena teruskan juga walaupun seperit mana..kembali kepada cerita ramahan…ramadhan pertama di UPM masa aku first year diploma..erm..ingat lagi masa tu dah final exam..abis test masa first ramadhan..aku balik rumah hati tu juga..gembira..ramadhan seterusnya aku lalui dengan penuh sabar…dan ramadhan kali ini banyak sangat ujiannya..mane tak nya satu ramadhan je macam2 perkara yang berlaku yang membuatkan hati aku panas..Ya Tuhan..sabar je lah..dua ramadhan ku berbuka di UPM..ramadhan tahun ini sungguh banyak dugaan..semoga aku boleh bersabar dan kuat menghadapi segala ujianNya,..Amin

Wednesday, August 27, 2008

menjejak ramadhan..

hai...ramadhan..lagi berapa hari je.pejam celik pejam celik...dah nak masuk bulan ramadhan dah...dan juga dah pertengahan semester dah dalam tahun kedua..huhu..sungguh perit perjalanan hidupku ini....semester ini sahaja macam-macam yang berlaku...dengan masalah dalaman masalah luaran , sedikit sebanyak menganggu gugat perjalanan hidupku...ceria tidak ada dalam kamus hidup ku..semester ni sahaja, berapa kali aku balik rumah...ibu ku berkata...erm kalau selalu balik rumah tu ade je la yg x kena tu...biasalah hati ibu kan...mesti tahu tentang anak nya...hehe..memang itulah perkara yang akan ku buat bila selalu balik rumah..jawapannya tension...stress...berbalik kepada ramadhan...erm...minggu ni sekali lagi ku akan menyambut hari pertama ramadhan bersama keluarga tercinta..kadang2 fikir balik, bagus juga kalau stress2 ni...asik ingat nak balik umah je..nak bersama keluarga je..hehe...ramadhan tahun ini aku juga berazam untuk berpuasa penuh...tapi sembahyang tarawikh x dapat nak janji la...hehe..insyaallah akan ku cuba penuhi perkara itu...aku akan balik ke rumah seusai kokurikulum nanti...kalau x ku dah balik hari jumaat dah..tapi aral yang melintang memungkin kan ku balik hari sabtu.dan aku mungkin balik ke UPM semula pada hari selasa..alang2 bercuti kan..hehe...merdeka juga ku sambut di rumah...biasalah kalau x sambut di rumah sambut di UPM..x pernah nak pergi sambut di luar walaupun ramai yang mengajak..mcm2 mereka ini...tapi yang penting ramadhan ku dapat sambut bersama famili tercinta..hehe...ok la...sempena ramadhan al - mubarak yang bakal menjelang tiba ini, ku ingin menyusun sepuluh jari memohon keampunan kepada semua rakan-rakan ku, sahabat( yang betul2 sahabat), kawan2, kalau sepanjang perkenalan ini, aku ade tersalah bicara, termakan, terminum, terusik, terambik dan mcm2 lagi...biasalah aku pun manusia juga kan..selalu buat salah..kepada ibu, kakak, adik, dan saudara mara, ku juga memohon maaf sempena buan ramadhan ini...jangan ponteng puasa tau....hahaha

Tuesday, August 26, 2008

sahabat...

Sahabat…mengapa kau pergi
Tinggal aku sendiri
Kau tahu ku tak sanggup

Sahabat…ingat lah kau slalu
Jadi yang terbaik
Walau kau tak disini lagi

Sahabat…aku rindu padamu
Datang walau sesaat
Ku ingin kan kau hadir

Aku disini dan menunggu
Diam tanpa dirimu
Kau tahu ku tak bisa
Beranjak terbang dan melayang
tanpa diri mu ku tak bisa dan kembalilah...


salam..hari ni aku nak cerita pasal sahabat...hari ni adalah hari paling sunyi dan juga paling sepi bagiku..ntahlah aku pun tak tahu kenapa...aku sgt sunyi sedangkan kawan2 aku ramai..betul la org kata kawan tu memang mudah nak di cari kan??tapi sahabat yang sanggup menangis sama2...ketawa sama2...ketawa sama2 memang ramai..ketawa sebab kita x sehebat mereka..ketawakan kita di belakang kita...ketawakan kalau kita jatuh tersungkur..ketwawakan kita tanpa kita sedari...begitulah lumrahnya..aku bukan seorang kawan yang baik..aku tahu itu...aku juga bukan seorang sahabat yang menjadi tempat mengadu mereka..siapalah aku ini...aku sedar..dan buat kesekian kalinya tadi aku menitiskan air mata lagi...aku tak tahan sangat..kenapa lah aku ni lemah...lemah sgt..x kuat..x perlu lah aku nak cerita berapa liter air mata yang keluar..mak aku pesan kalau kita ada masalah kuatkan diri..muhasabah diri..mungkin kita ada buat kesalahan yg kita x sedari...kadang2 menangis tu adalah jalan terbaik untuk melegakan hati dan perasaan kita...betul juga kata2 ibuku...ku muhasabah diri ku tadi...erm..betul juga...mungkin aku yang bersalah...rakanku, emir pula berkata " ko ni bodoh lah!!ko je yang nak jaga perasaan org..org tu ade ke nak jaga hati ko..kalau ko buat baik pun org tu tetap mengata ko...mulut org, memang x leh nak tutup..kalau ko senyap diorang ingat ko kalah, pengecut" lantas aku berkata balik pada dia.." heh emir, abis tu ko nak suruh aku buat apa?? aku bukan jenis macam tu...aku suka memendam...biar lah org yang buat aku...jangan aku buat org..."..emir cakap lagi " hah tu lah ko...suka sgt jaga hati org..hati ko sendirik...aku cakap ni pun sebab syg kan ko sebagai sahabat...aku sangat terharu sebab dia anggap aku sahabat..ye!!memang dia sahabat aku dunia akhirat...mana taknya...pertama kali aku menangis depan dia dan dia cakap menangislah..menangis puas2...buang semua apa yang ko pendam selama ni...sememangnya aku amat selesa berkawan dgn dia..sebab aku rasa sangat selamat ketika bersama dia...dan sejak akhir2 ni juga aku selalu menghabiskan masa bersama dia...bila ada waktu terluang je pasti aku akan mengunjungi biliknya yang x jauh dari fakulti ku...ye lah kemana lagi ku nak bawak kaki ini...mula2 segan jugak..tapi lama ku x dtg..dia msg..dia kata kenapa dah x sudi ke nak bertandang kat bilik aku yg buruk ni..walaupun dia nampak ganas dan brutal tapi hati dia baik...hujung bulan ni dia dah nak berpindah dah..aku amat sedih dengan perpisahan ini..tapi katanya kawan senang nak cari..yang penting keihklasan..aku sangat berharap dia x pergi....aku berdoa agar dia xpergi( jahatnyer aku ni..doa benda yg tak baik)...aku memang jahat pun...erm...hari ni aku sangat sedih..bukan sedih yang di buat2...thanks kat emir sebab bagi makan nesvita chocolate yang sedap tu..hahaha..walaupun biasa je..tapi setiap kali dtg kat bilik dia mesti dia bagi tu...walaupun dia x pernah belanja kfc ke, mcd ke...hahaha..emir2...terima kasih gak untuk kopi sing2 yang sedap tu..hahaha...kelakar la...ku akan ingat pesanan emir " hidup ni macam minum kopi...kalau x letak gula rasa tawar..so ko kena letak gula..tapi jangan letak gula tu banyak2..kalau terlebih manis sgt...x leh nak minum..biar suam2 je...kalau kopi lebih pahit pulak...ingat tu!!..huhu suka sgt berfalsafah lah budak sains ni...aku pun mula2 x amek pusing cakap dia..tp bila aku fikir2 kan ada betul jugak dia cakap..tapi kopi jenama sing2..hahaha..ok la..aku pun dah mula melalut ni...mulai hari ini aku akan cuba jaga hati dan perasaan aku pulak...helmy kau boleh sebenarnya..kuatkan hati..tabahkan diri kau...kau mesti kuat..

Monday, August 25, 2008

KELAHIRAN

Aku bukan mudah nak lupakan orang yang aku sayang...
Aku bukan jenis yang touch and go...
Aku bukan macam tu , Sekali aku dah sayang kat orang tu selama-lamanya aku sayang...
Tapi Tuhan tidak menjanjikan hari-hari aku tanpa sakit , tertawa tanpa kesedihan , matahari tanpa hujan tetapi dia menjanjikan kekuatan untuk hari itu , kebahagiaan untuk air mata dan terang dalam perjalanan...
Kekecewaan bagai polisi tidur , ini akan melambatkan tetapi aku akur selanjutnya akan menikmati jalan rata...
Akan ku teruskan melangkah ketika aku kecewa,kerana aku tidak memperolehi apa yang aku kehendaki,
Aku terima dan bergembira walaupun aku di dalam kekalutan , kerana tuhan sedang memikirkan sesuatu yang lebih baik untuk diri aku..
Mungkin di saat terjadi atau berlaku sesuatu pada aku , baik atau buruk , di pertimbangkanlah hikmah di sebaliknya…
Ada suatu hikmah di sebalik setiap kejadian dalam kehidupan , yang mengajar aku bagaimana lebih sering kali tertawa atau tidak terlalu keras menangis..
Aku tidak boleh memaksa seseorang untuk mencintai aku , apa yang dapat aku lakukan hanyalah membiarkan diri aku untuk dicintai , selebihnya ada pada orang itu untuk menilai diri aku...
Lebih baik kehilangan harga diri kepada orang yang mencintai aku daripada kehilangan orang yang aku cintai kerana harga diri aku....
Banyak yang perlu aku belajar tentang ape itu erti hidup?..
Belajar mengenal manusia dan sekali gus mengenali kehidupan...
Dan ape yang aku cari dalam kehidupan...
Emmmmmm...
Memang mudah tapi terlalu mendalam makna sesebuah kehidupan itu......
Perjalanan hidup aku ni tak selalunya indah setiap hari yang kita lalui pastinya ada panas ,hujan ,redup dan ribut....
Aku sedih sangat dengan perjalanan hidup aku ni........
Ada masa-masanya aku rasa terlalu sesak dengan keadaan .
Rimas dengan situasi yang menghimpit…
Sehinggakan aku sudah tidak ada ruang sedikitpun untuk aku bernafas .
Lebih memburukan keadaan lagi ….
Aku tidak punya pilihan ..,
Sebaliknya perlu pula mengharungi ruang hidup yang hampir sempit dan merimaskan itu dengan hati yang separuh rela ..
Dengan senyuman yang terpaksa ..
Dengan wajah yang tidak ceria…..
Tapi aku paksa juga hati untuk senyum.
Dengan paksaan itu bibir pun melahirkan sebuah senyuman yang tidak enak di pandangan mata.
Bila aku cuba juga untuk tersenyum hati rasa sakit.
Bagaikan mahu tersembur keluar nanah-nanah yang ada dalam hati..
Aku sudah tidak mampu tersenyum bila apa yang hati mahukan adalah menangis hiba…
Sudah lama mahu aku tamatkan cerita tentang sedih yang selalu saja menjadikan hidup aku tidak ceria.
Cuma ada ketikanya , aku tidak berdaya…
Cuma Aku rasakan ada ketikanya , aku juga melahirkan senyuman ikhlas dari hati untuk semua yang bergelar mahaluk di luar sana…
Tapi manusia seperti aku terlalu banyak khilafnya…
Tidak sempurna…
Dugaan hidup yang pelbagai menjadikan aku manusia yang belum mahu berhenti air matanya….
Aku kesat lagi….
Kesat lagi…air mata yang bersisa….
Jangan menangis lagi…
Untuk apa !!!!!.....
Entahlah ….
Aku mahu memilih diam ….
Tapi kali ini aku mula merasakan yang diam adalah jalan yang selamat bagi mengelakan diri dari menjawab persoalan-persoalan yang menerpa….
Sebaliknya senyap ini hanya memenjarakan sekeping hati yang rapuh jati diri.
Sampai bila mahu berendam si air mata ?.....
Aku jadi jemu berdiplomasi …
Dan kadangkala aku jadi jemu menjadi mausia yang dangkal hatinya…
Tidak peduli dengan apa yang orang lain rasa, asalkan aku saja bahagia…..
Tapi hakikatnya aku tidak boleh lama bersama sikap-sikap begitu …
Aku mula rasa rimas ..
Rimas kerana yang begitu bukan aku….
Yang begitu hanyalah pantulan dari rasa yang ada dalam jiwa Kali ini aku mengharapkan yang terbaik lagi…
Terus dan tidak pernah berhenti…
Kerana sampai bila-bila pun aku akan terus mengharapkan yang terbaik…
Moga perjalanan hidup yang aku harapkan adalah yang terbaik ini tidak akan membuatkan aku tersungkur di pertengahan…
Jemukah aku mengharungi hari-hari yang cukup menduga hati dan akal ini ?.
Tidak dan Ya ,mungkin jawapan yang terbaik ..
Tamak kah aku?.
Tidak …Tidak sebenarnya..
Sebaliknya otak ku celaru …
Bercelaru memikirkan masa hadapan yang masih kabur warnanya …
Dulu aku pernah menangisi nasib…..
Aku pernah berduka cita..
Aku pernah menangis hiba..
Aku pernah menjadikan titis-titis jernih si air mata sebagai pelengkap dan teman tidur setiap ketika..
Aku pernah duduk termenung seharian…
Tanpa melakukan apa-apa selaian dari merenung dari ruang-ruang putih yang kadang kala berbalam warnanya.
Aku pernah….
Aku pernah melalaui semua itu..
Aku pernah jatuh ,rebah, dan terasa tidak berdaya untuk bangkit walaupun sedikit pun…
Aku pernah terluka berdarah….
Aku pernah berada di situ dulu….
Kini aku merasakan sisa-sisa itu ada…
Ada dalam segenap inci hati dan rasa yang di anugerahkan oleh dia.
Malangnya ..
Aku sudah memutuskan untuk membawa diri ,dan hati ini lari jauh…
Jauh dari semua itu..
Aku mahu memadamkan semua kisah …
kisah pahit atas kanvas hitam yang penuh dengan cerita duka.
Ada ketikanya aku tidak berdaya..
Ada masa-masanya, aku berhenti untuk memberi ruang pada diri agar dapat memadamkan semuanya sekali.
Namun…
Hati ini masih degil...
Masih lagi mahu berada di situ.
Masih mahu menjadikan kisah hitam sebagai sebahagian ruang yang patut aku ingati….
Berbalah bahagi hati..
Aku mahu berhenti..
Sebaliknya , dia tega dan kebal di situ.
Aku masih belum berjumpa sesuatu yang boleh membuatkan aku tersenyum …
Aku masih belum mampu membuatkan hati tersenyum..
Tak ada satu pun yang dapat menerangkan tentangan senyuman …
Sedikit pun belum..
Masih tentang diri aku…
Aku mahu membetulkan keadaan ..
Aku mahu membetulkan keadaan …
Aku mahu membetulkan penafsiran yang tersasar.
Bahawa sesungguhnya , aku ini hamba yang masih belum mati kerana cinta….
Belum mahu mati kerana kehadiran cinta manusia yang tidak pernah hadir dalam bentuk yang sepatutnya…
Aku masih lagi kukuh…
Jiwaku kukuh ..
Walaupun ada ketikanya ianya menjadi rapuh dengan tiba-tiba..
Tapi ....
Aku sudah bersedia untuk mencantumkan kembali jiwa-jiwa yang rapuh ini bila tiba masanya..
Tidak mungkinakan kubiarkan semuanaya berkecai..
Dan atas sebab itu ..
Aku masih lagi mahu hidup , kerana hakikatnya cinta yang menyakitkan…
Namun aku tidak dapat menolak kemungkinan ,bahawa apabila cinta itu tiada, separuh dari jiwa sudahpun di bawa bersama…
Aku kelam atas ketiadaan satu rasa yang indah..
Kurniaan dari Dia-Tuhan yang esa .
Mungkin sudah hilang nikmat dan rasa cinta itu..
Mungkin rasa cinta itu tidak ditakdirkan untuk aku..
Mungkin…Mungkin juga….
Semuanya mungkin untuk sebuah kisah cinta bersulam dusta…
Belajarlah dari pengalaman ngeri ..
Baru hati boleh jadi kental…
Aku sudah tidak sanggup mengharungi lagi kenangan-kenangan hitam dan ngeri itu..

jiwa ku merdeka!!



31 ogos ini genaplah kemerdekaan negara Malaysia 51 tahun...wah..satu pencapaian yang agak memberangsangkan...ye lah...negara pun aman. makmur..harap2 berkekalan la..walaupun di sana sini nampak kegoyahan nya..ku berharap ini semua dijadikan pengalaman untuk lebih mematangkan kita dalam erti kata lain untuk mewujudkan modal insaniah cemerlang..oh ya..lupa pula..tema tahun ini agak panjang..Tema hari kemerdekaan bagi tahun 2008 ialah Perpaduan Teras Kejayaan.erm...teringat pula macam tema dulu2 pula..ku lebih suka tema kerana mu malaysia itu..simple dan menarik..apepun aku tetap bangga menjadi anak malaysia di bumi bertuah ini...Rekabentuk logo ini diilhamkan dari ikatan 3 figura yang saling berganding bahu menunjukkan perpaduan erat melambangkan ”Perpaduan Teras Kejayaan”.

3 ikatan figura manusia saling berganding bahu menunjukkan rakyat yang bekerjasama di antara satu sama lain dalam menjaga keamanan dan memajukan negara.

3 rupa bentuk manusia digayakan bergandingan bahu adalah mewakili kaum-kaum di Malaysia yang bersefahaman bagi menunjukkan mereka telah mencapai kejayaan dalam perpaduan.


Jika sudah ada tema dan logo, tentu tidak lengkap jika tiada lagu khas untuknya. Berikut adalah lagu tema hari kemerdekaan ke 51 yang dicipta oleh Pak Ngah dan lirik oleh Lokgha;

PERPADUAN TERAS KEJAYAAN


Kini Semangat Jalan Seiring
Satu Amanah Kerjasama
Jadi Teras Bangsa Mulia
Sehati Sejiwa

Bangun Membantu Agar Sepakat
Moga Terserlah Perpaduan
Agar Teguh Dipersada
Dalam Hidup Harmoni

Sirami Rasa Kasih Sayang
Jadi Benteng Hidup Yang Harmoni
Nurani Ikhlas
Dihati Murni
Menjadi Kekuatan Kita

Bersatu.......Bersatu
Bersatu Gagah Bercerai Rebah
Hindarkan Hasrat Sengketa Kita
Perpaduan Teras Kejayaan

Berpadu......Berpadu
Berpadu Bulat Kata Sepakat
Menjadi Cita Negara Jaya
Perpaduan Teras Kejayaan
Perpaduan Teras Kejayaan
Perpaduan Teras Kejayaan

Sementara itu jika ingin mendapatkan maklumat lanjut yang berkaitan dengan kemerdekaan negara kita Malaysia bolehlah merujuk kepada Portal Hari Kemerdekaan.

ethology trip!!!

hai...sebenarnya aku baru balik dari bukit rengit ,lanchang, pahang...study trip subjek ethology..objektif lawatan ini diadakan adalah untuk memerhatikan sendiri hidupan2 liar kat sana...pastu nyer seawal jam 1 aku dan rakan2 bertolak dari kolej untuk terus ke fakulti..maklumla memandangkan bas kolej 17 agak lambat dan lembap, so terpaksa lah pergi awal sedikit..sesampainya ke fakulti kamu terus menunaikan kewajipan kami..dan seusai kami menunaikan kewajipan,kami menunggu di foyer fakulti sehingga bas sampai...kami pun excited untuk pergi...bukan apa mesti best nanti untuk melihat serangga2 dan gajah2 itu nanti...hehe...kami teruskan perjalanan..sehinggalah sesat...hehe..bas pertama sudah jauh meninggalkan kami..kami terpaksa mengejar bas di hadapan kami ditambah dengan hujan yang agak lebat...hampir pukul 7 juga kami sampai di bukit rengit itu...penat..sandwich yang ku bawa habis...( x sangka mereka cakap sedap) ...hehe...kami terus mendaftar dan mendapatkan bilik..mujur aku di tempatkan bersama rakan2 ku yang ok...selepas itu kami terus makan malam...erm agak menarik makanan mereka....selepas itu kami terus di beri taklimat untuk mendengar seminar tentang serangga..agak menarik juga walaupun semua kelihatan penat..kami dibenarkan untuk melawat dalam makmal zoologi dan ruang pameran..kami dibenarkan balik ke penginapan dalam pukul 11 mlm...esok nya kami terus pergi ke morning walk( kalau tak malam kami pergi --sebab hujan)...kami masuk ke dalam hutan untuk melihat keindahan semulajadi dan memerhatikan serangga...aku bukan nya melihat serangga..malah berborak2 dan hanya berjalan..hehe...usai morning walk...kami terus pergi pusat pemeliharaan Gajah dan berkenalan dengan ahli my JICA yang berkhidmat di Institut Biodiversiti ,Jabatan Perlidungan Hidupan Liar dan Taman Negara , Bukit Rengit.Amat menarik sebab kami telah disajikan dengan satu video tentang kehidupan gajah..perasaan teruja amat tinggi sekali...berlainan dengan zoo negara, kami telah diberikan pelekat untuk dilekatkan pada baju...menarik juga cara ini...pelekat itulah yang akan menentukan samaada kami boleh melakukan aktiviti apa...misalnya menunggang gajah, memberi makanan kepada gajah..aku tidak melepaskan pekuang untuk memberi gajah makan dan menunggang gajah...pengalaman pertama bagi aku dan rakan2..selepas itu, kami pun terus bergerak ke perkampungan orang asli Che' Wong...urm...kami telah diperkenalkan dengan satu budaya masyarakat ini..agak unik dan menarik juga...kami juga dipertontonkan dengan tarian sewang dan cara menyumpit..erm..menarik sekali...selepas itu kami pun balik dan makan tengahari dan mengemas barang2 serta mula bertolak ke UPM dalam pukul 3..sesungguhnya perjalanan kami yang sesingkat ini sangat menarik dan mengujakan..walaupun agak singkat, namun pengalaman dan kenangan2 manis itu tidak dapat kami lupakan..keramahan orang2 di sana membuatkan kami rasa hendak datang lagi ke bumi pahang..terima kasih semua!!!

Thursday, August 21, 2008

ethology!!!!!!

mlm ni suram jek..setelah tension ngan test non ruminant td..sebab x dpt nak jawab la..x ingat...huhu..pastu mlm ni kene study ethology lak untuk test esok kul 5 ptg...huhu..aku pun study ala2 jek..da x larat dah..hehik...rehat jap ngan secawan nesscafe ngan baca novel ternyata cinta sekejap....huhu..pastu baru sambung study blk..hehe..ok la...nak study lagi..wish me luck k!!!!!!!!!!!!!!!!!!aja2 fighting!!

Wednesday, August 20, 2008

D-2-5-1

ala2 romantiksejuk mata memandang...


sesuai untuk tido nih...


pertama kali masuk rumah ni..hati aku dah x sedap..ye la..masuk2 je bilik aku tgk2 dah ade 2 org dlm tu...hati aku berkata eh...x kan la nak duduk bertiga kan...dahla ramai org...pastu pegi opis blk ckp ade org duduk situ....pastu opis suruh halau diorang..ewah2 sesedap rasa jek..aku ni yg penat sgt mulalah moody...rasa nak halau je diorang...pastu roomate aku ckp dia mmg duk sini...aku pun buat bodoh je amek brg bawak masuk..dgn hamster2 aku segala...pastu kenal2 ngan housemate aku..mcm2 tu je la...aku ni kan ala2 pendiam sikit..x reti nak tegur2 org ni..selalu org akan tegur aku dulu..tu yg bila jumpa senyap jek..hehe..rasa x best la kan bila duk satu umah x tegur sape..nasib la ade sorang dua tu tegur2...pastu minggu pertama tu sgt bz..x der masa nak mengemas bilik..aku kalau boleh mesti nak bilik aku cantik berseri...walaupun x der sape nak tgk...biarlah yg penting hati aku puas...so sekarang aku dlm proses mencantikkan bilik..huhu..sgt berharap apa yg aku nak menjadi kenyataan..hopefully!!!!chayok!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...