Followers

Friday, December 18, 2009

SALAM MAAL HIJRAH...

salam semua...selamat menyambut tahun baru..harap semua sihat belaka...thanks God!!apa ye azam tahun baru ne..hehe...x de la..x fikir lagi..apa la akan terjadi ya tahun 2010 ne..harap2 dapat meninggalkan tahun 2009 yang penuh dengan macam2 masalh bagiku...x de ong la tahun 2oo9..boleh??hehik...tahun 2010 insyallah aku akan cuba yang terbaik..bukan untuk diri aku seorang je, tapi untuk famili aku jugak...insyaallah...

Thursday, December 17, 2009

khabar buat ibu...



minggu ini lain pula temanya..banyak betul masalh yang melanda..x lain x bukan masalh kerja...biasalah masalah kan tetap ada...erm..harap aku dapt tempuhinya..berbalik kepada tajuk entri..minggu ini aku sangat tertarik dengan lagu ini..tah la..mula2 ade sorang ne nyanyi..aku pon x penah dengar pon lagu ne...dalam hati aku lagu ape tah dia nyanyi siap ade beras kunyit la..huhu..tapi kali kedua dia nyanyi mcm best jugak..so aku pun mencari la lagu ne...erm..agak best..sangat puitis liriknya...suka3...

Ke hadapan ibuku
Yang sangat ku cintai
Dengarlah khabar ini
Tentang calon menantu mu

Orangnya sederhana tidak berlebihan
Tapi cergas serta pintar
Dan dia kan membantu mu
Dalam urusan seharian

Usahlah engkau bimbang tentang cinta kami
Kami telah berjanji akan saling menghormati
Harap ibu kan taburkan beras kunyit
Di depan halaman rumah
Menyambut kepulanagn kami berdua oh ibu ku

Aku menyintainya
Seperti ayah menyintai mu
Dan dia menyintai ku
Seperti kau cintakan ayah

Wednesday, December 9, 2009

berkilauan....

setelah post entri baru mlm td selang setengah jam kemudian aku menerima satu panggilan...dia dah lama menyepi...aku pun x sangka...dia tanya dah makan ke belum...pls...tolong la tanye soalan yg mencabar sikit...jah!!so dia mula membebel..kenapa ckp org mcm tu...x baik ckp mcm tu dlm blog...ade aku kesah??hahaha...sebenarnya termalu gak dengan apa yang dibebelkan olehnya....aku mengiyakan...aku cuma ckp ok...ya...erm...malas nak ckp lebih2...dia la plg baik...biarkan je la...aku akui memang x manis aku post entri mcm tu...tp ati dah sakit...aku bukan baik mcm dia..(KALAU DIA BACA MESTI DIA BENGANG JEK)...x kesah la..tapi yang aku x leh tahan boleh lak last sekali dia ckp aku ne bagai sebutir permata...huhu...cuma x digilap jek...perlu ker??cuma kene sabar untuk menjadi berkilau suatu hari nanti...aku terkelu dan terkayu sambil terkesima sekali...no komen!!

Tuesday, December 8, 2009

ada aku kesah??

sekarang ne apa yang aku mampu katakan adalah ade aku kesah...dan aku paling benci orang yang bermuka2..sangat sakit ati melihat mereka yg mcm tu...nak je aku tumbuk muka korang...tolonglah jgn suka nak mengipas2..mungkin itulah lumrah bila berkerja dengan orang2 yang sebegini...aku pon x paham la mungkin sudah menjadi adat segelintir mereka untuk nampak dia buat kerja, mulalah nak tunjuk baik, plastik beras tol...aku bukannya perfect sangat pon..aku masih lagi baru dlm bidang ne...ade aku kesah kalu ko x siapkan keje pon..tapi tolong jangan menyusahkan aku...aku pon tak tahu la mereka2 ne suka sgt mengambil kesempatan...mcm la ko tu bagus sgt...ko ingat ko akan selamanya boleh hidup mcm tu...kalau ko rasa bagus sgt pegi mampos la dgn ko...aku x kuasa lagi...sekarang ne kalau ko x suka aku pg mati dgn hidup ko..ade aku kesah...bukan ko pon yg bg aku makan...aku nak kebulur ke nak merempat ke itu bukan urusan ko..ko pegi mampos ngan hidup ko!!depan2 ne nak plastik...memang aku hangin satu badan ngan org mcm ne...dah la mcm lalang!!bila orang ckp A ko ckp A..dah la..aku pon malas nak ckp lagi...ko pikir la sendirik!!

Wednesday, November 25, 2009

mak menti!!




lama betul ku dah x hapdet blog ne...mcm x de mood je rasa...tah la...banyak benda nak diuruskan...risau pun ada...ne tulis blog ne sebab x dpt tido...risau betul mak menti ne taw...boleh dia bekerja mlm2...aku nak tido pon x senang..sape la dpt bagi cara mcm mane nak hapuskan mak menti ne..sakit hati sangat...info yang aku pernah belajar mak menti boleh menghasilkan anak 4 kali setahun...sekali beranak je anak dia sampai berapa...huh..pening kepala...hahaha..kalau sepasang tikus boleh beranak antara 3 ke 17 ekor..fuh...mcm aku ne penternak mak menti yg berjaya jek...aku mmg x bleh blah ngan mak menti ne...aku tgh bengang sgt dengan mereka2 ne...aku nak tido pun x dpt..pastu siap selambe je lalu dpn aku tanpa memikirkan masa depan...x pe esok aku nak cari jering ngan buah pong2 tu...nak cuba lak..mane taw leh kurangkan populasi mak menti ni...huh..pening pale aku taw!!

Wednesday, October 28, 2009

PRINCESS!!

lately ne aku sibuk dengan Princess..hehik..memula mcm malas nak jaga dia sebab kekurangan masa..tapi disebabkan dia yg comel dan baik aku pon memikul tugas tersebut..hehik..boleh??apepon sayang sangat kat Princess!!




alkisah...

alkisahnya...wah mukadimah x tahan...apepun bulan 11 ne agak bz sikit dengan kerja dan juga tempahan..tempahan coklat je ade 2 customer nak untuk bulan 11 dan juga bulan 12...pastu tempahan hantaran juga..setakat ne baru siap sikit je...apepun mesti kene buat juga...so sape2 yang nak menempah tu masih dibuka lagi ya..hehik...ada seorang kawan meminta aku membantu dia untuk buat hantaran untuk pihak lelaki..tapi x siap sepenuhnya..tapi aku ade buat sikit2 la..x tahu la dia suka ke x...





Wednesday, October 14, 2009

bz..bz..bz...


syawal mula ingin melabuhkan tirainya..begitu sibuk dengan kerja seharian dan juga keluarga sehingga terlupa hari hari yang berlalu..hehe..selama seminggu ini ku sibuk mendekokan rumahku daripada nothing to sesuatu..boleh??hehik..tapi yang penting aku sangat puas hati dengan keadaan rumahku sekarang..alhamdulillah..tahnks to mum,ayah,mimok,pink dan bandik..hehik..tercapai juga impian dihati...



hiasan meja dengan 6 kerusi..hehik

sangat suka warna tema ini..

yang putih tu x sempat nak letak barang lagi ye..

sangat berpuas hati..

sudut pandangan lain..

Sunday, October 4, 2009

saya sayang kamu...

erm..setelah melihat video ini hatiku sangat tersentuh...terfikir sejenak kenapa manusia saling bermusuh..benci menbenci...erm...sedangkan mereka sayang menyayang...hidup ne penuh dengan teka teki bukan...erm semoga aku dapat menjadi seorang yang boleh mengasihi semua orang mahupun makhluk dibumi ini...insyaallah...



Tuesday, September 29, 2009

bisakah....


begitu sukar perjalanan menuju destinasi itu..raya tahun ini begitu mencabar buat aku..tapi dalam duka aku tetap gembira..aku pasti mereka semua bersedih akan hal itu..namun hati menangis siapa yang tahu bukan...tak sangka aku boleh seberani begitu..ini hal kedua terbesar dalam hidup aku walaupun itu bukan masalah aku yang utama..namun untuk menegakkan keadilan aku terpaksa dengan rela untuk meluruskan jalan yang tidak lurus itu lagi.erm..begitulah dugaannya...hanya mereka dan mereka yang tahu...tapi disebalik kisah itu aku sangat bersyukur kerana Allah itu ada.semua yang tercipta begitu indah sebenarnya...aku berdoa dan akan terus berdoa agar kami sekeluarga akan terus bahagia..mudah-mudahan..jadi aku titipkan satu lirik lagu yang amat sesuai untuk dia...


Daku Terasa Ingin Membawa
Cinta Yang Terlara Ke Titik Mula
Kembali Mencuba Untuk Kali Kedua
Menggilapkan Gerhana Jiwa

Pernah Ku Terasa Ingin Merayu
Pada Kasih Dulu Pulang Padaku
Lupakan Dosaku Putihkan Kelabu
Tenangkan Amarahmu
Namun…


Bisakah Yang Terpadam Dinyala
Bisakah Yang Terhina Dicinta
Walau Ku Himpunkan Sesalku
Bisakah Terbuka Kalbu

Naluri Meminta Kuungkap Kata
Seindah Bahasa Janjikan Setia
Akan Bersemilah Cinta Dihatinya
Percaya Ku Semula
Namun…

Bisakah Yang Benci Disayangi
Bisakah Yang Dusta Dimaafi
Walauku Himpunkan Sesalku
Bisakah Terbuka Kalbu

Bila Senduku Berlinang Sayu
Dalam Rindu Ku Tertanya

Bisakah Yang Benci Disayangi
Bisakah Hatiku Difahami
Walauku Himpunkan Sesalku
Bisakah Terbuka Kalbu

Monday, September 21, 2009

raya 2009

selamat hari raya buat semua..raya pertama kami beraya di kg di batu pahat johor...erm...agak penat la..tapi masih lagi dalam mood nak beraya..hehik..memula g balik kampung di parit amil, yong peng..pastu pergi ke rumah saudaraku di muar...

berjalan di hari raya..





kat kampung..

hehik..


Thursday, September 10, 2009

090909 tahajjud cinta



erm...baru first time dengar lagu beliau...erm..agak menarik susunan melodinya dan lirik juga x kurang hebatnya...mungkin minggu depan baru dapat beli...taw2 je la kat area sini..mesti lambat punyer,apepun single pertama beliau dah diputarkan di radio..suka lirik dia sebenarnya.


Single pertama dari album Tahajjud Cinta telah pun diputarkan di radio, dan berikut merupakan lirik lagu tersebut:

Ku Percaya Ada Cinta

Lagu: Audi Mok
Lirik: Habsah Hassan

Mereka meragui wujudnya cinta yang sejati
Tidak hati ini
Semenjak dari mula
Ku yakin ada cinta
Cintalah yang memungkinkan segala

Ku rela biar betapa pun perit tertusuk duri
Jalan berliku tiada bertepi
Ku percaya tidak sia-sia aku diuji
Demi cinta tersembunyi hikmahNya…pasti

Pandang-pandang alam ini
Sambil pandang difikiri
Mana bumbung langit tinggi
Mana lantai bumi
Tidak satu yang terjadi
Tidak mungkin tersendiri
Cuba cari jawapannya andai meragui

Mereka meragui wujudnya cinta yang sejati
Tidak hati ini
Semenjak dari mula
Ku yakin ada cinta
Cintalah yang memungkinkan segala

Pandang-pandang alam ini
Sambil pandang difikiri
Mana bumbung langit tinggi
Mana lantai bumi
Tidak satu yang terjadi
Tidak mungkin tersendiri
Cuba cari jawapannya andai meragui

Ku rela biar betapa pun perit tertusuk duri
Jalan berliku tiada bertepi
Ku percaya tidak sia-sia aku diuji
Tidak sia-sia aku diuji..

Ada hikmah yang pasti..
Sejak mula ku percaya ada cinta
Cinta itu memungkinkan segalanya
Cinta suci yang abadi


p/s:antara lagu yang dimuatkan dalam album ini....
  • 1.Tahajjud Cinta (Erma Fatimah)
  • 2.Asma Ul-Husna( suka sangat lagu ni...)
  • 3.Ketika Cinta (Opick)( memang faberet lagu ne)
  • 4.Ya Rasulullah (Abu Bakar Md Yatim/Raihan)( sangat tersentuh dengar lagu ne..)
  • 5.Selawat(memang best)
  • 6.Pintu Raudhah (Hairul Anuar Harun)
  • 7.Batasku Asaku (Siti Nurhaliza/Attan Hardilas)
  • 8.Ku Percaya Ada Cinta (Audi Mok)



Tuesday, September 8, 2009

kenangan ramadhan...

1 ramadhan 2004

semester satu UPM ....kenangan itu...baru berkenalan dengan mate...hari itu juga ku balik ke rumah sebab final exam habis awal...dari KTM Serdang menaiki tren ke Seremban..masih ingat waktu itu...

1 ramadhan 2005

semester tiga UPM...bersahur bersama mate di bilik 192..masih segar diingatan macam mana nut2 kejutkan kami..tapi kami x bangun...tapi bila An kejutkan...aku terus bangun..haha..selepas tu kami digosipkan..hehik

1 ramadhan 2006

semester lima UPM..tahun akhir di UPM...sahur yang penuh dengan gelak tawa...merakamkan video masa bersahur..haha...pertama kali mendapat nama BGV..haha..tu belang juga...dan ramadhan ini juga ku terjatuh dari bukit sambil membawa payung dan semua melihatnya..begitu malu ni....

1 ramadhan 2007

semester pertama UPM...hampir mencapai matlamat...bersahur sorang2...seperti biasa tahun ni...sahur pada awalnya sahaja...

1 ramadhan 2008

semester tiga UPM...bersahur bersama mate...walau makan roti je kami bahagia...ingat lagi betapa malu berbuka bersama mereka...mereka masak ku makan je..walaupun diri ini segan...tapi mereka amat baik..ku suka kan cara dia..walau tidur ku x lena sebab laptop dia tu!!sehari je berbuka sama dia..pastu berbuka di bilik orang lain...ingat lagi kuih tako..membeli juadah dengan menaiki motor MBM 2871...mula menyukai kuih Tako...nasi lemak ayam dara..hehik..mengenali juadah ini juga...

1 ramadhan 2009

aku di sini..tak sangka perjalanan hidup aku disini...betul kata mereka nothing is impossible...kita tak tahu apa yang akan terjadi suatu hari nanti...ia betul2 mengubah seluruh hidup aku...hidup yang lebih baik hendaknya..walaupun hati ini pedih dan terluka...tapi di sebalik itu aku pasrah dan cuba buat yang terbaik...semoga diri ini tabah..mereka tak tahu apa yang aku rasa...perjalanan hidup ini betul2 tidak disangka..

satu malaysia

Aku suka lagu ni sebelum lagu ni terpilih untuk jadikan lagu 1Malaysia..

Ku teguh berdiri tiada lagi ragu atau gentar
Ku terus berani melangkah maju ke hadapan
Satu impian nyawaku pertaruhkan
Genggaman tanganmu,
semangatku terus membara janji ku pada mu,
harapanmu ingin ku laksanakan
kau adalah ilham pada mereka yang ingin berjaya
Kau terus berjuang demi membawa perubahan satu impian oh berjuta harapan
Genggaman tanganmu,
semangatku terus membara janji ku pada mu,
harapanmu ingin ku laksanakan

Satu Malaysia,
kita inspirasi pada dunia
Nama kan dijulang,
kita menjadi kebanggaan
Satu wawasan bersama bergandingan..
Genggaman tanganmu,
semangatku terus membara janji ku pada mu,
harapanmu ingin ku laksanakan

Friday, September 4, 2009

Fakta Ringkas Puasa di Bulan Ramadhan

Allah telah mewajibkan umat Islam melaksanakan ibadah puasa di bulan Ramadhan semenjak bulan Sya’ban tahun 2 Hijrah berikutan turunnya ayat 183 Surah al-Baqarah, yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa…”.

Seterusnya Allah menegaskan dalam ayat 185 surah yang sama: “Bulan Ramadhan yang diturunkan al-Quran…”. Ayat tersebut turun tanpa sebab-sebab tertentu, tidak sebagaimana terjadi pada kebanyakan ayat-ayat ahkam (ayat yang berkenaan dengan hukum), yang turun setelah ada peristiwa-peristiwa tertentu yang terjadi pada Nabi SAW atau para sahabat.

Puasa di Bulan Ramadhan Adalah Salah Satu Rukun Islam

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Islam didirikan atas 5 perkara, bersyahadah bahwa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, dan melaksanakan haji bagi yang mampu.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Maksud Puasa Ramadhan

Puasa dalam bahasa Arab disebut صيام Shiyâm atau صوم Shaûm yang bererti menahan dan tidak bepergian dari satu tempat ke tempat lain. Ibnu Mandzûr, pakar sejarah bahasa Arab mendefinisikan صوم Shaûm sebagai “hal meninggalkan makan, minum, menikah dan berbicara”. Perkataan رمضان berasal dari kata dasar رمض yang bererti “panas” atau “panas yang menyengat”. Ini kerana letaknya bulan Ramadhan pada musim panas yang terik. Jadi, maksud berpuasa di bulan Ramadhan ialah; menahan diri dari makan dan minum serta perkara-perkara yang membatalkan puasa pada bulan Ramadhan (bulan yang panas terik) kerana beribadah kepada Allah bermula dari terbit fajar sehingga terbenam matahari.

Bersahur Itu Berkat

Dari Amr bin ‘Ash r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda (yang ertinya): “Pembeza antara puasa kita dengan puasa Ahlul Kitab adalah makan sahur”. (Hadis Riwayat Muslim)

Dari Abdullah bin Al-Harits dari seorang sahabat Rasulullah s.a.w. bahawa aku masuk menemui Nabi s.a.w., ketika itu beliau sedang makan sahur, beliau bersabda yang ertinya: “Sesungguhnya makan sahur adalah barakah yang Allah berikan kepada kalian, maka janganlah kalian tinggalkan”. (Hadis Riwayat Nasa’i dan Ahmad)

Dari Abu Sa’id Al-Khudri r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, yang ertinya: “Sahur itu makanan yang barakah, janganlah kalian meninggalkannya walaupun hanya seteguk air, kerana Allah dan malaikat-Nya berselawat kepada orang-orang yang bersahur”.

Adab-adab Berbuka Puasa

  1. Diriwayatkan dari Anas r.a., ia berkata: “Rasulullah s.a.w. berbuka dengan makan beberapa ruthaab (kurma basah) sebelum solat, kalau tidak ada maka dengan kurma kering, kalau tidak ada maka dengan meneguk air beberapa teguk.” (Riwayat Abu Daud dan Al-Hakiem)

  2. Diriwayatkan dari Salman bin Amir, bahwa sesungguhnya Nabi s.a.w. telah bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu puasa hendaklah berbuka dengan kurma, bila tidak ada kurma hendaklah dengan air, sesungguhnya air itu bersih.” (Riwayat Ahmad dan At-Tirmidzi)

  3. Diriwayatkan dari Ibnu Umar, adalah Nabi s.a.w. selesai berbuka beliau berdo’a (ertinya): “Telah pergi rasa haus dan menjadi basah semua urat-urat dan pahala tetap ada Insya Allah.” (Riwayat Ad-Daaruquthni dan Abu Daud hadits hasan)

  4. Diriwayatkan dari Anas, ia berkata telah bersabda Rasulullah s.a.w.: “Apabila makan malam telah disediakan, maka mulailah makan sebelum shalat Maghrib, janganlah mendahulukan shalat daripada makan malam itu (yang sudah terhidang).” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Amalan Yang Digalakkan Pada Bulan Ramadhan

  1. Diriwayatkan dari Ibnu Abbas ra. ia berkata: Adalah Rasulullah s.a.w. orang yang paling dermawan dan beliau lebih dermawan lagi pada bulan Ramadhan ketika Jibril menemuinya, dan Jibril menemuinya pada setiap malam pada bulan Ramadhan untuk mentadaruskan Baginda s.a.w. al-Quran dan benar-benar Rasulullah s.a.w. lebih dermawan tentang kebajikan (cepat berbuat kebaikan) daripada angin yang dikirim. (H.R.: Al-Bukhari)

  2. Diriwayatkan dari Abu Hurairah, ia berkata: Adalah Rasulullah s.a.w. menggalakkan qiyamullail (shalat malam) di bulan Ramadhan tanpa memerintahkan secara wajib, maka beliau bersabda: “Barangsiapa yang shalat malam di bulan Ramadhan kerana beriman dan mengharapkan pahala dari Allah, maka diampuni baginya dosanya yang telah lalu.” (H.R.: Jama’ah)

  3. Diriwayatkan dari Aisyah r.a.: Sesungguhnya Nabi s.a.w. apabila memasuki sepuluh hari terakhir (bulan Ramadhan) beliau benar-benar menghidupkan malam (untuk beribadah) dan membangunkan isterinya (agar beribadah) dengan mengetatkan ikatan sarungnya (tidak mengauli isterinya). (H.R.: Al-Bukhari dan Muslim)

  4. Diriwayatkan dari Aisyah, ia berkata: Adalah Nabi s.a.w. bersungguh-sungguh shalat malam pada sepuluh hari terakhir (di bulan Ramadhan) tidak seperti kesungguhannya dalam bulan selainnya. (H.R.: Muslim)

  5. Diriwayatkan dari Abu Salamah bin Abdul Rahman, sesungguhnya ia telah bertanya kepada Aisyah r.a.: Bagaimana shalat malamnya Rasulullah s.a.w. di bulan Ramadhan? Maka ia menjawab: Rasulullah s.a.w. tidak pernah shalat malam lebih dari sebelas raka’at baik di bulan Ramadhan mahupun di bulan lainnya, caranya: beliau shalat empat raka’at, jangan tanya baik dan panjangnya, kemudian shalat lagi empat raka’at, jangan ditanya baik dan panjangnya, kemudian shalat tiga raka’at. (H.R.: Al-Bukhari, Muslim dan lainnya)

  6. Diriwayatkan dari Aisyah r.a. ia berkata: Adalah Rasulullah s.a.w. apabila bangun shalat malam, beliau membuka dengan shalat dua raka’at yang ringan, kemudian shalat lapan raka’at, kemudian shalat witir. (H.R.: Muslim)

  7. Diriwayatkan dari Ibnu Umar ia berkata: Ada seorang laki-laki berdiri lalu ia berkata: Wahai Rasulullah bagaimana cara shalat malam? Maka Rasulullah saw menjawab: “Shalat malam itu dua raka’at. Apabila kamu khawatir masuk shalat Shubuh, maka berwitirlah satu raka’at.” (H.R.: Jama’ah)

  8. Dari Ubay bin Ka’ab ia berkata: Adalah Rasulullah s.a.w. shalat witir dengan membaca: (Sabihisma Rabbikal A’la) dan (Qul ya ayyuhal kafirun) dan (Qulhu wallahu ahad). (H.R.: Ahmad, Abu Daud, Annasa’i dan Ibnu Majah)

  9. Diriwayatkan dari Ibnu Umar r.a. ia berkata: Dinampakkan dalam mimpi seorang laki-laki bahawa lailatul qadar pada malam kedua puluh tujuh, maka Rasulullah s.a.w. bersabda: “Saya pun bermimpi seperti mimpimu, ditampakkan pada sepuluh malam terakhir, maka carilah ia (lailatul qadar) pada malam-malam ganjil.” (H.R.: Muslim)

  10. Diriwayatkan dari Aisyah r.a. ia berkata: Saya berkata kepada Rasulullah s.a.w. Ya Rasulullah, bagaimana pendapat tuan bila saya mengetahui lailatul qadar, apa yang saya harus baca pada malam itu? Beliau bersabda: “Bacalah (ertinya) Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pemberi Ampun, Engkau suka kepada keampunan maka ampunilah daku.” (H.R.: At-Tirmidzi dan Ahmad)

Antara Peristiwa Besar Di Bulan Ramadhan

  1. Diturunkan kitab Al-Quran, Injil, Taurat dan Zabur.

  2. Berlaku peperangan Badar al-Kubra.

  3. Pembukaan Kota Mekah.

  4. Perjalanan Nabi Muhamamad dan Muslimin ke Tabuk melawan Rom.

  5. Islam sampai ke Yaman.

  6. Khalid Al Walid meruntuhkan berhala al-Uzza.

  7. Penyerahan diri (masuk Islam) penduduk Taif kepada Rasulullah.

  8. Pembukan Andalus (Sepanyol) oleh Tariq bin Ziyad.

  9. Tentera Islam pimpinan Sultan Qutuz mengalahkan tentera Monggol di Ain Jalut.

  10. Tentera Islam Dinasti Uthmaniah yang dipimpin oleh Ahmad Mukhtar Basya mengalahkan tentera Rusia dalam peperangan Yakhliz.

  11. Tertawannya sempadan Bar Lev, di Israel dalam peperangan Yom Kippur (peperangan Arab-Israel, Perang Oktober, Perang Ramadhan 1973)

Adab Menyambut Hari Raya

  1. Isilah hari-hari terakhir Ramadan dengan memperbanyak ibadah solat sunat, zikir, permohonan ampun, membaca Al-Quran dan sejumlah kebajikan lainnya.

  2. Jangan berperilaku boros dengan berbelanja hal-hal yang kurang atau tidak diperlukan.

  3. Sejauh mungkin hindarkan diri dari berhutang membeli barang-barang yang tidak menjadi prioriti.

  4. Jangan membazir dalam memenuhi keperluan hidup sehari-hari atau dalam menyambut hari lebaran.

  5. Luangkan masa untuk menziarah kubur, bagi mengingatkan diri bahawa pada akhirnya semua manusia akan mengalami kematian, di samping tentunya mendoakan bagi yang diziarahi serta kaum muslimin dan muslimat yang telah meninggal dunia umumnya.

  6. Hidupkan malam Hari Raya dengan melakukan amal-amal ibadah seperti mendirikan sembahyang fardu secara berjamaah, melakukan shalat sunat, bertakbir, memanjatkan doa ke hadrat Ilahi dan melakukan bentuk-bentuk kebajikan lainnya.

  7. Jangan lupa membayar zakat fitrah. Jika telah memenuhi syarat yang ditentukan dalam hal zakat, jangan lupa untuk membayar zakat harta.

p/s : semoga aku dapat menjalani ibadah puasa tahun ini dengan sempurna..insyaallah..

Wednesday, September 2, 2009

raikan aidilfitri...

seperti esok nak raya je...di sini ade beberapa lagu yang aku suka setiap kali menjelang hari raya..apepun kalau nak download klik je kat link di bawah ye...




001. 2 By 2 - Dikir Rayo
002. 2 By 2 - Sederhana Di Hari Raya
003. 2 By 2 & Liza Hanim - Berbaju Merah Jambu
004. 2D - Di Pinggiran Aidilfitri
005. 4U2C - Bergema Takbir Di Pagi Raya
006. A To Z - Iyo Ko... Esok Rayo
007. A. Ramlie - Suara Takbir
008. A. Romzi - Takbir Hari Raya
009. Ae-Man - Hari Ini Hari Raya
010. Ae-Man - Ramadhan Bulan Puasa
011. Ae-Man - Selamat Hari Raya
012. Ahmad Jais - Satu Syawal
013. Ahmad Jais - Selamat Hari Raya
014. Ahmadi Hassan - Aidilfitri
015. Aishah - Lenggang Mak Limah
016. Aishah - Pulanglah
017. Aishah - Senandung Lebaran
018. Aishah - Setitis Cahaya di Aidilfitri
019. Aishah - Zapin Aidilfitri
020. Ajai - Rindu Di AidilFitri
021. Akhil Hayy - Kembara Di Tanah Gersang
022. Al Jawaher - Kembara Di Tanah Gersang
023. Al Jawaher - Ku Pohon Restu Ayah Dan Bonda
024. Al Jawaher - Mohon Padanya Sujud Padanya
025. Al Jawaher - Selamat Hari Raya
026. Al Mizan - Rahmat Aidilfitri
027. Al Mizan - Selamat Berhari Raya
028. Al Mizan - Tanganku Hulur Maaf Kupinta
029. Ala Carte - Balik Kampung
030. Alleycats - Senandung Semalam
031. Alleycats & Dayangku Intan - Pulanglah Esok Hari Raya
032. Ally Noor & Mastura - Jangan Main Mercun
033. Aman Shah - Kepulangan Yang Dinanti
034. Amy Mastura - Bersama Di Hari Raya
035. Amy Mastura - Setahun Sekali
036. Amy Search - Manusia Miskin Kaya
037. Anuar Zain & Elina - Suasana Di Hari Raya
038. Apek - Lagu Raya Jingle Bells
039. Aqasha - Musafir Di Aidilfitri
040. Artis AF1- Di Pagi Raya
041. Artis SRC - Aidilfitri Di Alaf Baru
042. Asha Malik - Pulang Di Hari Raya
043. Asha Malik - Selamat Hari Raya
044. Awie - Selamat Hari Raya
045. Awie & Ziana Zain - Sensasi Hari Raya
046. Azlina Aziz - Indahnya Beraya Di Desa
047. Aznil Nawawi - Fajar Di Pagi Raya
048. Azreen - Joget Kesyukuran
049. Bau - Lagu Raya
050. Bimbo - Nikmat Ramadhan
051. Bimbo - Tuhan
052. Black Dog Bone - Cahaya Aidilfitri
053. Black Dog Bone - Cahaya Di Hari Raya
054. Cecupak & Norazimah - Joget Hari Raya
055. Cenderawasih - Bersama Di Hari Raya
056. Dato' M Daud Kilau - Di Hari Kemenangan Ini
057. Diana Naim - Tak Punya Siapa
058. DJ Dave - Menjelang Hari Raya
059. Dr Sam - Esok Hari Raya
060. Elda Susanti - Suasana Di Hari Raya
061. Elfyza - Gembira Di Hari Raya
062. Elite - Di Pagi Aidilfitri
063. Elly Mazlein - Selamat Berhari Raya
064. Erra Fazira - Gema Lebaran
065. Erra Fazira - Suara Takbir
066. Faridah - Hari Raya Hari Mulia
067. Fazidah Joned - Selamat Hari Raya
068. Fazley - Seribu Kemaafan
069. Feeza & Harun Salim Bachik - Joget Lemang Dan Rendang
070. Feminin - Kurniaan Di Hari Raya
071. Firdaus - Miskin Kaya
072. Gigi - Sajadah Panjang
073. Hail Amir & Uji Rashid - Seloka Hari Raya
074. Handy Black - Cahaya Aidilfitri
075. Hasnol - Lebaran Walfaizin
076. Hijjaz - Hari Ini Hari Raya
077. Hijjaz - Kemaafan Di Aidil Fitri
078. Hijjaz - Kemuliaan Ramadhan
079. Hijjaz - Muhasabah Ramadhan
080. Hijjaz - Rahmat Ramadhan
081. Hijjaz - Ramadhan Bulan Berkat
082. Hijjaz - Salam Kemaafan
083. Hijjaz - Sekuntum Kemboja Yang Gugur
084. Hijjaz - Sinar Ramadhan
085. Hijjaz - Zapin Hari Raya
086. Hijjaz, In-Team, Unic, Mestica - Senandung Aidilfitri
087. Ideal Sisters - Hari Raya Hari Bahagia
088. Imad - Salam Aidilfitri
089. In-Team - Kemaafan Di Aidilfitri
090. In-Team & Unic - Di Suatu Hari Raya
091. In-Team & Unic - Kemuliaan Ramadhan
092. In-Team & Unic - Zapin Hari Raya
093. Intro - Takbir Raya
094. Iwan & Amelina - Hari Ini Hari Raya
095. Izam [EYE] - Dari Jauh Ku Pohon Maaf
096. Jalil Hamid - Al Kisah Bulan Puasa
097. Jalil Hamid - Dendang Hari Raya
098. Jalil Hamid - Raya
099. Jamal Abdillah - Dari Jauh Ku Pohon Maaf
100. Jamal Abdillah - Maafkan Segala Keterlanjuran Di Adilfitri
101. Jamal Abdillah - Salam Aidilfitri
102. Jamal Abdillah - Sampaikan Salamku Di Hari Raya
103. Jamal Abdillah & Saleem - Lambaian Aidilfitri
104. Jauhari - Rindu Di Hariraya
105. Jay Jay - Hari Raya Bahagia
106. Jeffrydin - Musafir Di Aidilfitri
107. Jeffrydin - Musafir Di Hari Raya
108. Jinbara - Ramadhan Sempurna Syawal Menjelma
109. Junainah - Suasana Riang Di Hari Raya
110. Junainah M Amin - Suasana Riang di Hari Raya
111. KGB - Suasana Hari Raya
112. Khairil Johari Johar - Sepasang Kurung Biru
113. Khatijah Ibrahim - Bingkisan Untuk Perwira
114. Khatijah Ibrahim - Kad Ucapan Hari Raya
115. Kristal - Bondaku Yang Jauh Di Mata
116. Kristal - Cahaya Aidilfitri
117. Kristal - Mensyukuri Aidilfitri
118. Krisya - Satu Hari Di Hari Raya
119. KU2 - Lagu Raya Ke Ni
120. KU2 - Simfoni Hari Raya
121. Lan Kristal & Leez - Suasana Di Hari Raya
122. Lan Pet Pet & Zakiah Anas - Alahai Lemang Ku
123. Latiff Ibrahim & Raja Ema - Manusia Miskin Kaya
124. Lefthanded - Keinsafan Di Hari Raya
125. Lestari - Aidilfitri Hari Raya
126. Lips - Hari Yang Mulia Hari Bahagia
127. Liza Hanim - Di Pagi Mulia
128. Liza Hanim - Ku Pohon Doa Di Hari Raya
129. Liza Hanim - Pada Hening Pagi Raya
130. Liza Hanim - Tibanya Syawal Bahagia
131. Liza Hanim - Zapin Aidilfitri
132. M. Nasir - Musafir Di Hari Raya
133. M. Nasir - Salam Dunia
134. M. Nasir - Satu Hari Di Hari Raya
135. M. Sharif - Lagu Hari Raya
136. M. Shariff & Zalifah Ibrahim - Berbaju Merah Jambu
137. Malek Ridzuan - Ewa Ewa Hari Raya
138. Mamat - Ku Pohon Restu Ayah Bonda
139. Man Bai & Raihan- Harapan Ramadhan
140. Mawi - Ku Pohon Restu Ayah Bonda
141. Maz - Suasana Hari Raya
142. Nakkal - Aku Cinta Aku Rindu
143. Nakkal - Hari Raya Di Lebuhraya
144. Nakkal - Isa Tak Balik Raya 99
145. Nakkal - Iyoko Beraya
146. Nakkal - Ku Cuba Puasa Duet Yasin
147. Nakkal - Satu Malam Di Malam Raya
148. Nakkal - Sepakat Beraya
149. Nakkal - Tanggal 1 Syawal
150. Nakkal - Trek Tet Tet
151. Nakkal - Warisan Lebaran
152. Nana & Achik - Bersyukur Di Hari Raya
153. Nassier Wahab - Dendang Perantau
154. Nassier Wahab - Kepulangan Yang Di Nanti
155. Nassier Wahab - Lambai Desa Lebaran
156. Nassier Wahab - Suara Takbir
157. Nassier Wahab, Elly Mazlein & Fiffy Natasha - Sketsa Di Pagi Raya
158. Natasha - Selamat Hari Raya Bonda
159. ND Lala - Bersederhanalah Di Hari Raya
160. New Boyz - Balik Kampung
161. New Boyz - Di Hari Raya
162. New Boyz - Selamat Hari Raya
163. New Boyz - Syawal Di Nanti
164. Nico - Nico Berhari Raya
165. Ning Baizura - Joget Aidilfitri
166. Nita - Rindu Ku Di Hari Raya
167. Noor Kumalasari - Pulang Di Hari Raya
168. Nora - Suasana Aidilfitri
169. Nora - Suasana Riang Di Hari Raya
170. Noraniza Idris - Halal Bihalal
171. Noraniza Idris - Hari Yang Mulia
172. Noraniza Idris - Masih Ada Yang Sayang
173. Noraniza Idris - Nikmat Hari Raya
174. Normala Shamsuddin - Pulanglah
175. Nurhaida - Zapin Aidilfitri
176. Nurul - Rindu Syahdu Di Hari Raya
177. Othman Hamzah - Gembira Bersama Di Hari Raya
178. P. Ramlee - Dendang Perantau
179. P. Ramlee - Suara Takbir
180. Poey Stings - Kembali Di Aidilfitri
181. Rafeah Buang - Bila Takbir Bergema
182. Rafeah Buang - Selamat Hari Raya
183. Rahimah Rahim - Doa
184. Rahimah Rahim - Selamat Berhari Raya
185. Raihan - Gema Takbir
186. Raihan - Iktibar Ramadhan
187. Raihan - Lebaran Ini
188. Raihan - Puasa Dulu Baru Raya
189. Raihan - Satu Pagi Di Hari Raya
190. Raihan & Now See Heart - Hari Raya Untuk Semua
191. Raihan & Man Bai - Harapan Ramadhan
192. Raihan & NowSeeHeart - Satu Pagi Di Hari Raya
193. Raihan, Nowseeheart, Rem & Ajai - Lebaran Ini
194. Ramlah Ram - Cahaya Aidilfitri
195. Ramlah Ram - Hari Raya Hari Bahagia
196. Ramlah Ram - Selamat Hari Lebaran
197. Ramli Sarip - Ramadhan
198. Renggo [Arrow] - Suatu Hari Di Hari Raya
199. Rohana Jalil - Riang Ria Aidilfitri
200. Rosemaria - Di Pagi Aidilfitri
201. S. Jibeng - Menjelang Hari Raya
202. S. Jibeng - Musafir Di Aidilfitri
203. Saidatul Erma - Nikmat Hari Lebaran
204. Saidatul Erma - Syahdu Lebaran
205. Saleem & Wann - Inang Palembang
206. Saloma - Selamat Hari Raya
207. Sanisah Huri - Aidilfitri
208. Sanisah Huri - Bersabarlah Sayang
209. Screen - Syawal Yang Mulia
210. Senario - Seminggu Berhari Raya
211. Sharifah Aini - Di Malam Persandingan
212. Sharifah Aini - Mak Inang Pulau Kampai
213. Sharifah Aini - Minal Aidil Wal Faizin
214. Sharifah Aini - Nostalgia Aidilfitri
215. Sharifah Aini - Suasana Hari Raya
216. Sharifah Aini & Herman Tino - Inang Palembang
217. Sheila Majid - Hari Mulia
218. Shidee - Salam Di Pagi Lebaran
219. Shidee, Othman Hamzah, Nassier Wahab, Lan Kristal, Elly Mazlein, Leez & Fiffy Natasha - Kenangan Di Pagi Lebaran
220. Siti Nordiana, Syura, Elyana, Spin, Budak Kacamata & Grand - Keindahan Aidilfitri
221. Siti Nurhaliza - Air Mata Syawal
222. Siti Nurhaliza - Anugerah Aidilfitri
223. Siti Nurhaliza - Bila Hari Raya Menjelma
224. Siti Nurhaliza - Mekar Hari Raya
225. Siti Nurhaliza - Meriah Suasana Hari Raya
226. Siti Nurhaliza - Nazam Lebaran
227. Siti Nurhaliza - Sesuci Lebaran
228. Siti Nurhaliza - Suara Takbir
229. Siti Nurhaliza & Noraniza Idris - Nikmat Hari Raya
230. Siti Nurhaliza, New Boyz, Noraniza Idris, Aqasha - Nikmat Hari Raya
231. Siti Ruhailah - Di Lebaran Yang Ini
232. Slam - Suasana Hari Raya
233. Sofaz - Ingatan Di Hari Raya
234. Sofaz - Inilah Harinya
235. Sofea Jane - Aidilfitri
236. Sony All Star - Warna Warni Aidilfitri
237. Spider - Rindu Raya
238. Spider - Satu Hari Di Hari Raya
239. Sudirman - Balik Kampung
240. Sudirman - Dari Jauh Ku Pohon Maaf
241. Sudirman - Mak Inang Pulau Kampai
242. Sudirman - Selamat Hari Raya
243. Sudirman & Zaleha Hamid - Inang Aidilfitri
244. Sweet Charity - Seri Hari Raya
245. Sweethearts - Bersabarlah Sayang
246. Ukays - Suasana Hari Raya
247. Ungu - Andai Ku Tahu
248. Unic - Muhasabah Ramadhan
249. Unic & Mestica - Hikmah Bulan Mulia
250. Wann - Aidilfitri
251. Wann - Suasana Hari Raya
252. Zainal Abidin - Dendang Perantau
253. Zaleha Hamid & Herman Tino - Joget Hari Raya
254. Ziana Zain - Indah Di Hari Raya
255. Ziana Zain - Kembara Di Tanah Gersang
256. Ziana Zain - Saat-Saat Aidilfitri
257. Ziana Zain - Suara Takbir
258. Ziana Zain & Awie - Halaman Asmara


p/s: credit to http://kakimp3.blogspot.com

Monday, August 24, 2009

custom album...



hehik..akhirnya..berjaya gak aku buat walaupun x seberapa..hehe...sangat puas hati...bawah ni antara design yang aku sempat buat..sebenarnya banyak lagi nak buat tapi bz sikit..hehik...

Sunday, August 23, 2009

2 ramadhan

hehe...masuk ni dah dekat 2 hari aku berpuasa..huhu..alhamdulillah x banyak dugaan..rasa tenang je...maklum la hari sabtu kan mula puasa..jadi untuk menghabiskan masa sempat la berjalan2...beli air soya jek..hehe...hari ni lak hantar adik ku balik semula ke kolej dia...bila cuti ni x taw lak nak wat pe...hehik..so main game je la kejenya...ok la..nak sambung baca novel pulak...sementara menunggu waktu berbuka..

Friday, August 21, 2009

LAKSA MAMA





erm..bestnya..pagi ni dapat juga makan laksa air tangan ibuku..hehik..memang niat ku untuk buat makan2..selalu dioarang buat makan2 belanja KFC ngan Pizza jek..kali ni ala2 masakan tradisi gitu..hehe..tak tahu sejak bila ku menggemari masakan ini...semalam pegi beli ikan ngan mee..tapi malangnya mee laksa yang basah tu x de pulak...terpaksa beli yang kering jek...huhu..apepun mereka tetap memuji laksa tu sedap..hehik..suka2...to my mom thanks buatkan laksa...sayang mak!!muah!!

Thursday, August 20, 2009

SATU MALAYSIA!!

Lirik Lagu Satu Malaysia - Koir Pelajar Lim Kok Wing

Verse 1
Dunia kian berubah
Perubahan melingkari
Melaksana hasrat hati
Kejayaan terbukti

Verse 2

Dunia yang megah
Dengan misi yang gagah
Kerana perpaduan
Kita masih bersama

Chorus
Kita satu bangsa, Kita satu Negara
Kita satu matlamat, oooo
Kita satu bangsa, satu Negara
Kita satu Malaysia

Verse 3
Bermulanya sekarang
Perjalanan dilaksana
Seia sekata sehati dan sejiwa

Verse 4
Membina masa hadapan
Menuju kejayaan
Kita semua rakyat Malaysia
Harmoni, saling menghormati

Chorus x2
Kita satu bangsa, Kita satu Negara
Kita satu matlamat, oooo
Kita satu bangsa, satu Negara
Kita satu Malaysia

Download lagu Satu Malaysia.mp3

p/s: sangat suka lagu ni....congratz Lim Kok Wing Team

:RAMADHAN:




ramadhan muncul lagi..kali ini sangat berlainan dengan yang sebelum ini..mungkin ada hikmah disebaliknya..aku cuba untuk menjadi lebih tabah dan kuat untuk melalui ramadhan kali ini..kepada rakan2 ku selamat menunaikan ibadah puasa..semoga bulan ini dipenuhi dengan segala amal jariah...jangan asyik menahan lapar dan dahaga sahaja..tapi yang lain2 mesti kena tahan juga..hehik..apapun selamat berpuasa uolz...


Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah…
Dengan rahmatMu oh Tuhanku…

ku tempuhi jua...

Wednesday, August 19, 2009

teruskanlah...

salam...begitu sibuk kebelangkan ini...rasa x cukup tangan dibuatnya..tapi ku kena kuat..begitu juga dengan ujian2 yang datang..pelbagai persepsi dan andaian orang....sabar je lah...yang penting ku kena kuat dan tabah...memang tiada masa untuk menulis sekerap yang dulu..tapi kerana rindu ku tulis jua..hehik...pejam celik pejam celik dah nak masuk bulan puasa dah..macam x percaya je...rasanya mcm baru semalam membeli juadah berbuka di bazar ramdhan serdang...teringat kisah nasi lemak ayam dara..hehik..lucu...tapi best..sedih pun ada...mungkin ada hikmah disebaliknya..kepada kamu dan kamu teruskan berusaha..jumpa suatu masa nanti..sekarang ni tinggal sikit je hutang yang perlu dijelaskan..hehik...insyaallah sempat sebelum puasa ni..(tinggal berapa hari je lagi kan)..huhu...terima kasih juga kepada sahabatku ini kerana sentiasa ingat kat ku walaupun ku bukan teman seperjuangan dia lagi...hehe..ok la..tiba masa untuk makan..bukan senang nak makan waktu tengahari ni..bila puasa lah...hehe...

Tuesday, August 4, 2009

macam2...

macam je berlaku dan dilakukan minggu lepas dan minggu ini..sangat sibuk..tapi yang penting hari minggu ku cuba untuk meluangkan masa bersama famili aku...dibawah gambar yang dapat dikongsi..

suka je tengok kawasan rumah..

sesaje je amek gambar ni

beli buah mata kucing kat Bahau

ni mee kari mak ku buat..

Saturday, August 1, 2009

kamera..

Hari ni saje je jenjalan gi Bahau. Niat di hati nak cuci gambar, pastu terpengaruh dengan kamera baru iaitu NIKON COOLPIX S220..pastu dah terpaut pulak dengan design dan spec dia..so terbeli la..haaa…kan dah melayang RM600..huhu..x pe la memang dah lama inginkan kamera sendiri..bukan apa senang sikit nak update blog..x suka pakai kamera henpon sebab gambar kurang cantik…pasni x taw la beli apa pulak..hehik..hari tu terbeli speaker sonicgear..huhu..pastu terbeli radio yang boleh cucuk usb je dah boleh play lagu..haha..sangat banyak gajet di rumah sekarang…huhu…pasni nak duduk diam2 je la..x nak beli apa2..tapi…boleh ke..huhu…

aku pilih warna ni..
suka warna ni..
contoh gambar..

Friday, July 24, 2009

gajet..


Aku bukanlah peminat fanatik gajet berjenama mahupun pengikut setia gajet sepeti apple, blackberry ke..yang penting gajet tersebut mesti cantik di mata ku..dulu ade gak ipod, tapi dah rosak..huhu..sedih gak sebab itulah antara gajet kesayanganku..seterusnya henpon nokia N70..tapi baru2 ni henpon buat hal bila LCD dia rosak..so hantar kedai la..pastu 24 Julai aku pun membeli satu henpon jenama i-mobile..x penah dengar pun sebelum ni..tapi disebabkan reka bentuk yang menarik dan boleh masuk 2 simkad aku pun terus beli tanpa berfikir panjang..malas dah nak beli henpon mahal2..niat dihati memang nak beli Nokia E73..tapi tak tercapai duitku..hehik..so beli je yang murah..aku beli denga harga RM400..huhu…so kat bawah ni spesifikasi dia..saje je letak..mana tau ade yang berminat..hehik..

i-mobile 322 specifications & functions:
GSM Dualband (900/1800MHz).
GPRS (General Packet Radio Service) Class 10.
WAP browser.
Support Bluetooth connectivity.
MMS (Multimedia Messaging Service).
Dual GSM SIM card slots (Dual Online).
2.2” 240X320 pixels 262144 colours TFT LCD display screens.
300K resolutions digital camera with video recorder/playback function.
MP3/MP4/MPEG4/3GP/AVI/AAC/WAV player.
FM radio.
Internal antenna.
Call vibration.
Voice recording function.
MP3/MIDI polyphonic ring tone.
Text input predictive software.
STK (Sim Tool Kit).
MicroSD/TransFlash card expansion slot.
Mini USB client.
Downloadable pictures, animations and ring tones.
Alarm clock, world clock, calculator, converter, calendar, memo, PC sync, photo album, photo editor, wallpaper and games.




Monday, July 20, 2009

CAMERON HIHGLANDS..

PADA 18,19 N 20 aku dan famili sempat untuk bercuti ke cameron hihglands..huhu..walaupun sebelum ni dah pegi tapi nak pegi lagi..sangat best kat sana..aman n damai jek..hehe..yang penting kami bawak segala bagai alatan memasak sebab nak rebus keledek n jagung..hehe..sangat enak makan kat sana..fresh gitu.hehik..so 3 hari tu sangat bermakna dan memang penuh dengan kunjungan ke tepat2 menarik especially ladang teh Boh, taman ros, strawberry park dan yang plg best pegi pasar malam kat sini..sangat macam2 jual..yang penting kami beli baju pink..hehik...pastu kami beli cendawan pastu buat sup cendawan juga..kesimpulannya memang best kali ni walaupun ade sedikit masalah semasa datang ke cameron iaitu tayar kete pancit lak..nasib pihak PLUS datang membantu..(walaupun sebenarnya mereka datang tengok je..aku yang bukak tayar tu)..hehik...kami pulang pada hari isnin pagi dan sempat singgah di bangi jap untuk beli kotak coklat sebab ade tempahan....ok la bawah ni ade gambar semasa kami bercuti...

Friday, July 17, 2009

chocolate...

sangat bz minggu ne...tapi sempat belajar untuk membuat coklat..so sekarang nak bisnes coklat lak..hehe..rupanya senang jek nak wat coklat mcm jual kat kedai tu...hehe...kalau nak tempah boleh jek..raya pon nak dekat ni...
bahan-bahan nak buat

selepas proses sejuk beku

nak masuk dalam kotak


contoh kotak



erm...yummy!!
p/s: tempahan boleh dibuat mulai sekarang..






Tuesday, July 7, 2009

MULANYA CINTA...

disebabkan dalam mood percintaan(hahaha)..jadi lagu ini sangat sesuai dengan jiwaku tika ini...


Tiada sesiapa dapat melupa
Perasaan cinta pertama
Akan ku ingat selama-lama
Saat pertama jatuh cinta
Kasih Sayang
Senyum mesra bersama
Gurau senda pujuk rayumu
Pasti ku ingati
Apapun juga akhirnya
Aku kan tetap
Mengingatimu dengan setia
Walaupun kau akan pergi
Pasti ku ingati gelora cinta
Kali pertama

Monday, July 6, 2009

tercipta untukku...

Menatap indahnya senyuman diwajahmu
Membuatku terdiam dan terpaku
Mengerti akan hadirnya cinta terindah
Saat kau peluk mesra tubuhku
Banyak kata
yang tak mampu kuungkapkan
kepada dirimu
Aku ingin engkau s'lalu
hadir dan temani aku
di setiap langkah
yang meyakiniku
kau tercipta untukku
sepanjang hidupku
Aku ingin engkau s'lalu
hadir dan temani aku
di setiap langkah
yang meyakiniku
kau tercipta untukku
Meski waktu akan mampu
memanggil s'luruh ragaku
ku ingin kau tahu
kau s'lalu milikku
yang mencintaimu
sepanjang hidupku
aku ingin engkau s'lalu
hadir dan temani aku
di setiap langkah
yang meyakiniku
kau tercipta untukku
ohhhh...
Ooohhhhhh..
p/s: sangat bermakna lagu ni buat ku tika ini..thanks sayang..

Saturday, July 4, 2009

malu...

Ya Allah..malunya hari ni..dah 2 minggu ku selisih faham dengan dia..itupun salah diriku..menipu..tapi mmg x de niat nak menipu..ye lah masa tu saje je nak menduga..tapi bila dah menjangkau minggu kedua rasa bersalah pulak nak menipu lagi..jadi ku dengan kekuatan yang ada merungkaikan segala persoalan itu..huhu..jawapan dia..x pe..dah maafkan..lain kali jgn buat lagi..huh..rasa bersalah sangat..ye lah dia x marah(tp dlm hati aku x taw la)huh sungguh menyeksakan..aku mulai nampak perubahan dia.msg pun jarang..tapi sebentar tadi dia mengirim satu sistem pesana ringkas kepadaku.."salam.kat mana?wat pe tu?g wat insp lg ke?"
huhu..ku pun terus reply.."sape ni ek"?huhu..padahal dia..(masalah hp ku je benarnya x dpt detect no yang dah disavekan..huhu)
cek kat hp celcom ade x no tu...tetiba lah hp ku x leh nak cancel call..kan dah terdengar suara dia..huhu..pening2..kan dah terkantoi..cakap ngan dia ada satu je no...mati...erm..sangat merisaukan..baru ingat nak lupakan dia..huhu..tolong la..nak buat apa ne..rasa sangat malu dan bersalah..

Sunday, June 28, 2009

seribu satu kisah

bertemu kembali..begitu banyak rintangan yang terpaksa di tempuhi sejak kebelakangan ini..hehu..pembagai dugaan yang melanda..di harap kau kuat untuk melaluinya..malas nak cerita..hanya gambar2 ini saje yg sudah cukup untuk menceritakan..sempat terbaca satu majalah horoskop..erm..agak kebetulan ramalan itu..banyak juga pengajaran yang aku dpt dengan pelbagai dugaan ini..harap boleh bertabah!!emmm!!
accident..huhu


imej terbaru..hahaha




sesaje je amek gambar ni

sesuatu..

Tuesday, June 23, 2009

bertuah

minggu ini sangat beerti bagiku..ye lah.banyak yang aku pelajari di sini.belajar tentang erti hidup, tentang isu semasa, tentang dunia masa kini..walaupun singkat, tp ia tetap bermakna. dulu bagiku berjumpa dengan orang adalah mimpi burukku..tapi sekarang baru terbuka minda bahawa kita semuanya sama.cuma usaha dan tekad kita yang berbeza. disini kami belajar bertimbang rasa, tanpa mengira pangkat dan harta. yang menariknya di sini aku dapat mengenal orang dari pelbagai perspektif. erm..itulah yang dapat digambarkan di sini.selebihnya selepas aku pulang ke kampung halaman. harap2 ada rezeki nak beli durian semasa nak balik umah nanti..hehik..

Thursday, June 18, 2009

busy

yang penting sangat sibuk minggu ini dan juga minggu depan..x sempat nak post new entry..dari pegi PD sampai la ke pergi cheras n then next week pegi kluang pulak...so di bawah ni beberapa gambar yang sempat di snap untuk tatapan anda..
tetiba nampak kete ni..sangat suka

makan kfc juga


teman kawan makan jek..

jumpa ketam..

sangat burn muka aku pas mandi kat PD
sempat lagi snap bunga matahari kat umah..

masa ni sesaje je g majlis ni..

otw ke cheras..

masa kat cheras

keje kumpulan yang kami buat..
p/s: so itulah xtvt yang aku buat..tu la x sempat nak update..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...