Followers

Friday, May 21, 2010

Binatang la u ne!!

Salam Readers...
sebelum i nak marah or membebel...
i nak cakap satu benda...
erm...
malu malu kucing la..


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
uols
sihat x??
hehe...
actually i nak cerita pasal semalam...
i ngan kengkawan
pergi ke Rumah Sembelih Senawang
untuk melakukan satu operasi ops laju
haha...
macam operasi ape pulak kan..
x la actually i g sana
sebab nak buat post mortem
sebab ade sekor lembu ne 
postif TB oke...
so sampai sana 
kitaorang pon 
terus melakukan aktiviti tersebut...
memula
kene la sembelih kan.
so lepas tu kitaorang
ambik internal organ lembu tu...
pastu hantar ke lab untuk diagnosis..
tu je nak cerita...
tapi best la sebab i dapat pengalaman 
post mortem..
walaupun i ambik gambar jek...hehe

oke...ne binatang i yang i cakap...



erm...tidak...!!

ne pulak untuk amek organ...

ne antara organ yang didapati ade pus...huhu


p/s: pastu untuk makluman uols i bagi sedikit info pasal penyakit TB ne...


Tuberkulosis adalah penyakit berjangkit yang boleh
menjangkiti manusia dan haiwan. Penyakit ini
disebabkan oleh sejenis bakteria dari kumpulan
Mycobacterium sp yang berbentuk rod (panjang).
(sangat ikut skrip kan...haha)

kalau uols nak tahu sumber jangkitan dia adalah




Titisan daripada paru-paru serta susu dari ternakan
yang terjangkit

pastu kita pon boleh terkena melalui
1)Meminum susu yang tidak dipastur dan memakan
produk susu dari lembu yang telah terjangkit
dengan kuman ini.
2)Menjangkiti penternak atau pekerja ladang melalui
udara yang dicemari dengan kuman ini.
3) Menjangkiti pekerja rumah sembelih, pekerja
makmal melalui sentuhan pada haiwan yang telah
terjangkit dengan kuman ini...
so korang kene alert la dengan susu yang korang beli...
jangan pakai beli je taw!!

lepas tu tanda penyakit pada haiwan 
macam batuk2, Bunyi nafas yang kuat,
Kesukaran untuk bernafas,
Penurunan berat badan,.
Nodus limpa permukaan bengkak

kalau kat manusia lak,
Batuk yang berterusan (kronik)
Pengeluaran kahak dan air liur berdarah.
Kurus dan mengalami penurunan berat badan
walaupun berselera makan.
Nanah kecil pada kulit.
Berpeluh pada waktu malam (night sweat)

ok kalau langkah pencegahan untuk manusia 
selalunya uols ade buatkan vaksinasi 
Suntikan pelalian BCG (Bacille
Calmette-Guerin, strain M. Bovis) untuk manusia .

so i cuma bagi sedikit info jek...
kalau uols batuk2 x berenti tu
baik uols jumpa dr..
cek la ape yg patut k...


5 comments:

MAR said...

amboi,macam menyindir aku jer neh,x bek taw

LaZYRDe said...

haha...x menyindir la...i cuma ingat2 kan je...hehe

Aidi-Safuan said...

lembu yang da sembelih tuh lepas tu buat kenduri tak?

LaZYRDe said...

erm...aidi...kita x kenduri pon...terus tanam....hehe

Nurul Harun said...

alamak. mcm menakutkan jeeee. hmph.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...