Followers

Friday, June 24, 2011

Air Dicincang Tak Akan Putus

Salam Readers, hari ni kan hari jumaat, so i nak cakap yang baik2 je..tak nak kutuk2..haha..apepun uols pernah tak bergaduh, bermasam muka dengan orang terdekat??maksud nye adik beradik ke, ibu ke ayah ke..mesti ada kan..apepun memang i tak nafikan i ni selalu je ada selisih faham, biasalah sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula kita adik beradik.i ingat satu je air dicincang takkan putus.i tak nak disebabkan satu benda yang remeh dah bermasam muka..susah nak jaga hati orang ni kan.erm..apepun i nak bagi tips untuk kita jaga 
hubungan dengan keluarga kita supaya lebih harmoni..
  • Jangan lah nak gedik2 nak buat masalah dalam keluarga kita.
  • Elakkan gosip2 liar..bajet artis kot..haha..maksudnya jaga lah adab masa kita kat luar. kadang2 mulut orang ni boleh sebabkan kita anak beranak, adik beradik bergaduh..
  • saling menghormati antara satu sama lain.janganlah umur adik ko 10 tahun main panggil nama je..hormat sikit...panggilah along ke, abang ke, kakak ke..
  • Kalau yang rasa2 tak boleh nak bawak bergurau pergi je surau ok..kadang2 dalam adik beradik kita ada yang tegur sikit melenting, gurau sikit sentap kan...
  • dalam sesebuah keluarga tu mesti ada yang paling disayangi oleh ibu bapa..anak emas la konon kan..so kalau kita bukan pilihan tu cuba untuk membuatkan ibubapa kita tersenyum.tak bermakna ibubapa kita tak sayang kita.
  • tak semestinya kita tak belajar tinggi2 kita tak boleh nak bahagiakan ibubapa kita ok..
  • dan last sekali ingat, kalau kita susah tak de sape nak tolong, cuba la korang mintak tolong kat jiran sebelah, haram..kalau kita mintak tolong kat adik beradik insyallah kot..
  • dan ingat kita tak semestinya sentiasa di atas, adakalanya mungkin kita akan berada di bawah juga...
  • Sayangilah dan Cintailah Sungai Keluarga kita


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...