Followers

Wednesday, July 20, 2011

Durio Zibethinus

Salam readers, sori bz sikit lately sebab banyak urusan nak dibuat..hehe...apepun i nak cerita pasal durio zibethinus..uols tau tak ape benda ni??kalau uols tak tahu uols pergi cari kamus untuk tau maknanye..haha...actually durio zibethinus adalah nama saintifik untuk buah durian....sebelum ni i tak makan durian sebab i tak tahan bau dia..tapi lately i dah boleh terima dah..so i pun makan je la..haha


Antara khasiat buah durian ialah:


  • Mengandungi asid amino dan vitamin B, C dan E dan ia tinggi kandungan anti-oksidan. 
  • Anti-oksidan membantu memperlahankan kemusnahan sel-sel kesan dari radikal bebas seperti pencemaran udara dan asap rokok. Dengan cara ini, ia mengurangkan proses penuaan membuatkan kita awet muda.so kalau makan durian boleh la kekal cantik kan...hehe 
  • Ia juga baik dimakan ketika demam.jangan la makan tak ingat dunia pulak eh korang ni..
  • Durian sedap dan berkhasiat dimakan sebaik buahnya gugur sehingga 4 hari. kalau dah seminggu tu khasiat pun dah hilang kot
  • Durian juga sesuai dimasak kuah dengan gula melaka dan daun pandan. 
  • Ia juga dijadikan tempoyak sebagai pes.
  • Akhir sekali makan lah buah-buahan tempatan kita..



p/s : kelmarin i beli durian, rm2.50 sekilo, tapi i suruh la orang tu bukak sebab nak tengok elok ke tak, pastu dia boleh campur yang tak elok..i pun hangin la kan cakap x nak buah tu, pastu dia bengang dia suruh i bukak sendiri.penghabisannya i terus je blah...jangan nak berlagak sangat oke...



2 comments:

fyna said...

fyna pun suka makan durian.
:)
terpulang pada kita nak tengok kualiti durian tue kan.
kalau fyna pun bla kot macam tue.

Amy Mraz said...

tu la pasal kan..geram je rasa!!hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...