Followers

Wednesday, August 10, 2011

Lepas brekfes, nak tido la pulak...




Salam readers, amacam puasa tak hari ne?ke korang tengah sarapan?? hahah...daripada 10 yang i tanye mesti ade yang tak puasa kan...haha...sedey!!apepun bila tiba puasa je mesti ngantuk kan..bukan i je..kengkawan i semua cakap benda yang sama..kenapa ek?mesti uols nak tau kan daripada i yang bijak bistari kononnya..(padahal google je pun)..haha....


Antara sebab kita megantuk di bulan puasa adalah :


  • dah namanya puasa, harus lah tak boleh makan atau minum, bila dah tak boleh wat benda tu harus la tak tahu ape nak buat, lalu kita pun nak tido je la...
  • lagi satu, kita kan bangun awal sikit sebab nak sahur, tu yang ngantuk je bila siang hari...
  • Selain itu, berkurangnya kadar glukosa dalam darah yang membuat otak tu ingat nak tido jek

Ni i bagi cara-cara untuk hilangkan ngantuk pulak

  • kalau tak tahan sangat ngantuk tu pergi la cuci luka muka, tapi jangan ko minum air secara senyap2 lak...karang pahala x dapat, sakit perut yang dapat..muahaha
  • buat je senaman ringan seperti melompat2 riang, berlari2 anak ke asalakan tidak mengeluarkan peluh secara total atau dengan erti kata lain secara berlebihan.
  • next step korang g la keluar sekejap sambil menghirup udara segar, jangan pulak korang menghirup kopi ke asap ke ape ke..tau la bulan pose ni tak boleh merokok kan..hahaha
  • tak pun apa kata korang menolong sape2 je yang melintas depan mata korang, dah la dapat pahala, pastu boleh hilang ngantuk..jangan pulak korang bergosip dengan mak cik tu ke,kang kurang lak pahala puasa tu..
ok uols...dapat tak apa yang i nak cuba sampaikan ni.hopefully uols boleh la tahan sikit mengantuk tu walaupun i sendiri pon mengantuk ni..hahaha..btw selamat menunaikan ibadah puasa dengan hati yang ikhlas k..jangan nak gedik sangat la ponteng puasa..hehe..bye...

2 comments:

NorHalizah said...

hehe..kadang kalo dah tdur ni payah nak bangun. terlalu malas utk bbuat apa2 ngeee...

Amy Mraz said...

taw x pe...haha..ngantuk ni..zzzzz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...