Followers

Friday, October 14, 2011

salah ke kalau pakai??




Salam readers, i nak cerita pasal CONTACT LENSE..sebelum i nak cerita i kene bagitau korang yang kat luar kotak contact lense tu tak tertulis ok lelaki dilarang pakai...tak de kan..haha...so i pun pakai la..bermula tahun 2006 i dah start pakai..i ni jenis yang tak suka pakai spek..kalau pakai spek rasa macam skema sgt..haha..rasa ade benda je mengganggu kat mata...tapi baru2 ni i i cek power mata dah naik 200...dulu2 100 lebih je..so untuk mudah memang la pakai spek je senang...terus pakai je kan..tapi kalau nak pakai lense kene la jaga kebersihan tu..mesti selalu jaga lense dan pastikan solution yang kita pakai tu sesuai dengan mata kita. buat masa sekarang i pakai contact lense putih, grey dan jugak coklat.takkan nak pakai pink pulak..kang nanti ade yg salah faham.ala kalau kat luar negara tu ade je yang mata biru, x de pulak yang nak kecoh cakap lelaki tu jambu kan..haha..so bagi i dia adalah subjektif.untuk menutup mulut orang, memang lah tak boleh kan.tapi i selesa dengan cara i sekarang.Ade aku kisah..kau ade??haha..tapi ade juga hari yang sengal di mana kemalasan untuk pakai lense tu i pakai je la spek.kadang2 tak pakai2 pun sebab malas.hehe..setakat ni x la rabun sgt..power pun rendah lagi tu kan...tapi i tertarik dengan satu artikel persoalan ini...

Soal: Apakah hukum memakai kanta sentuh yang berwarna terutamanya bagi wanita?

Jawab:

Di sini kami suka untuk memetik fatwa dari Syeikh 'Atiyyah Saqr, bekas ketua Lajnah Fatwa al-Azhar:

"Saya fikir apabila seorang lelaki menggunakan kanta sentuh, mereka akan menggunakannya untuk tujuan perubatan. Maka tiada sebarang masalah mengenai hukum dalam perkara ini kerana kanta sentuh juga berfungsi seperti kaca mata. Apa jua hukum yang jatuh pada kaum lelaki (mengenai hukum kanta sentuh) maka hukumnya begitu juga pada kaum wanita. Walau bagaimanapun, apabila seorang wanita itu menggunakan kanta sentuh untuk tujuan memperlihatkan kecantikan dan menarik perhatian lelaki, maka ia adalah dilarang. Ia merupakan tabiat sesetengah remaja perempuan pada hari ini yang memakai kanta sentuh yang berwarna-warni dan memilih warna hijau untuk menarik perhatian and penampilan diri. Jadi, hukum di sini berdasarkan niat dan tujuan seseorang. Jika tujuan seseorang wanita itu adalah untuk menarik perhatian dan berunsur penipuan. Dalam hal yang demikian, memakai kanta sentuh berwarna adalah dilarang."

Syeikh Ahmad Kutty, Imam dan Pengarah Agama di Pusat Islam Toronto, berkata: "Syariah meliputi maslahah manusia melalui 3 bahagian,
-dharuriyat (tidak dapat hidup tanpanya),
-hajiyyat (keperluan) dan
-tahsiniyat (untuk memperelokkan).

Hukum-hakam syariah bertujuan untuk merealisasikan kehidupan manusia berdasarkan masalih ini. Mengenai hal memakai kanta sentuh berwarna bagi wanita, saya suka untuk mengajukan soalan ini: Adakah ia termasuk salah satu daripada 3 bahagian masalih itu tadi? Saya tidak dapat katakan ia dharuriyat, hajiyyat atau tahsiniyat. Maka saya tertanya-tanya mengapakah mereka perlu melakukan sedemikian rupa? Kosmetik moden zaman ini banyak bertujuan untuk mengubah ciptaan Allah pada manusia seperti mengubah warna mata. Allah telah mengurniakan kecantikan kepada wanita dan dia dapat berhias dan mempercantikkan diri di hadapan suami tanpa perlu melampaui batas atau melakukan sesuatu yang dianggap jelik di sisi syariah. Saya tidak kata memakai kanta sentuh berwarna ini adalah haram kerana ia tidak melibatkan sesuatu yang mengakibatkan warna mata itu berubah selama-lamanya. Tetapi saya dapat klasifikasikan ia sebagai berlebih-lebihan dalam memperindahkan diri yang mana ia tidak dianjurkan dalam Islam. Islam adalah satu agama yang menganjurkan kesederhanaan tidak menggalakkan perkara sedemikian rupa.

Syeikh Saleh Munajjid, seorang pensyarah dari Saudi, pula berkata: "Terdapat 2 jenis kanta sentuh:
1) Kanta sentuh ophthalmic : Digunakan untuk memulihkan penglihatan. Tidak mengapa menggunakan kanta sentuh ini dengan mendapat nasihat dari pakar.
2) Kanta sentuh berwarna : Ia dihukumkan sebagai bertabarruj (berhias). Jika dia memakainya untuk suami, maka tidak mengapa. Jika dia memakai untuk orang lain melihatnya, maka tidak boleh berlaku sebarang fitnah atau menarik perhatian orang. Ia juga tidak boleh membahayakan si pemakai dan tiada unsur-unsur penipuan. 

Waallahualam.

p/s: sumpah i pakai contact lense sebab rabun dan tak suka pakai spek..bukan untuk berhias taw..hehe

Thursday, October 13, 2011

Buat Panas hati je...



Salam readers, sori lambat update..bz sikit dengan kerja, kelas, assignment dan macam-macam lagi...rasa dah tertahan rasanya..hehe..apepun i nak cerita sikap pemandu di Malaysia ni..bukan kat malaysia lah..i bagi contoh kat kawasan tempat kediaman i ni je..yang bawak laju macam pelesit tu ramai la jugak..tapi ade yang bawak macam kura-kura tu..memang bakar darah betul..yes, memanglah i mengaku kawasan i  ni kawasan luar bandar, tapi kalau dah bawak 40km/j ape cerita kan..abis yang i ni nak pergi keje takkan nak keluar rumah pukul 5 pagi kot..paling i sentap bila kita sesedap tengah bawak.tetiba ade kereta kuar simpang..memang kurang ajar..tak nampak agaknya kita ni tengah laju kan..so terpaksa la berhenti sebab nak bagi dia masuk simpang tu...macam lah kalau dia masuk tu dia laju..memang x de akal taw..kang eksiden kita jugak yang salah..padahal nak pergi depan tu je..ape salahnya tunggu sekejap...inilah segelintir masalah pemandu kat Negeri Sembilan ni...memang bakar darah..laluan paling tak best sekali dari Kuala Pilah nak ke Seremban.Kalau x de kesabaran dalam hati ni tak tahu lah nak cakap..kalau nak diikutkan hati remaja ni mahu je berhenti pastu lempang sorang2 orang yang buat macam tu..haha...sabar je la..tak dapek den nak nolong..hihi..ok la readers, kang uols menyampah pulak baca entri i yang panjang lebar tu..sebelum i membebel lagi baik i stop..hehe..bye uols..salam sayang..

p/s:Sejak Jalan bukit putus tu dah baru, macam2 eksdien berlaku..bahaya la jalan tu..i pun pernah eksiden kat situ..so sape2 yang lalu jalan tu berhati2 lah..

Saturday, October 8, 2011

All Your Love




credit to The Sun Daily

Hi readers, just want to share about All Your Love album by Dato' Siti Nurhaliza..After 13 super successful Malay albums, sensational singer Siti Nurhaliza is finally making her dream come true and cut her first English album All Your LoveWith Sean Kingston, she did a song titled Remember YouAll Your Love has been in the market since Sept 24 and have sold 3,000 copies so far.She also collaborated with Eddie Schreyer, a master sound engineering known for his work with Lady Gaga, System Of A Down, Kanye West and many other famous singers.All Your Love, distributed by Warner Music Malaysia, is now available in stores. For digital downloads, log onto www.sitidigital.comFeaturing 10 songs, the album will showcase a more diverse Siti Nurhaliza. As for me i like a few song such as All your love, all over again, and remember me..so, get this album ok..:)




Thursday, October 6, 2011

Be strong Amy!!




Hi readers..just to share with you guys about my sad story ..huh..last week i go to my HQ to do something, but one of this person was give me the bad face expression you know..WTH kan..i just asking him what is going on, but he just quiet and gone..and today i go to see him, but the same thing happen again.and i think he is a crazy man kot.so now i dont want to think about it and just want to focus on my career and my study..ok done.pls support me ok..bye..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...