Followers

Friday, December 6, 2013

Kanser??




Salam readers, rasanya ni first time aku cakap pasal topik nih. walaupun dalam family aku tiada yang kena kanser, tapi aku rasa penyakit kanser ni sangat lah bahaya. apa yang aku faham  lah melalui pembacaan aku daripada internet, Seramai 2.5 juta rakyat Malaysia dikesan menghidap penyakit kanser hati dan majoriti adalah lelaki, menurut statistik yang dikeluarkan Yayasan Hepar Malaysia. 

Wow.. itu baru kanser hati kan?? erm.. walaupun aku tak pernah ada pengalaman untuk penyakit tu, tapi aku rasa aku boleh menyampaikan betapa pentingnya kita mencegah penyakit ini kan. apa yang aku dapat tahu, kita selalu minum air dalam botol mineral dalam kereta kan, kadang-kadang dah berhari-hari air dalam kereta tu kita minum gak, itu adalah salah satu punca kanser katanya. tapi aku tak pasti sejauh mana kebenarannya. 

Apa yang aku dapat cakapkan kalau nak makan tu jagalah pemakanan, jalankan aktiviti yang sihat dan selalulah berjumpa dengan doktor untuk buat check up ke, ye lah kita tak tahu kan. takkan bila dah kanser tahap akhir baru nak perasan kan. so kalau ada duit lebih ambik je insurans. mana tahu tetiba kena kanser ke at least ada gak duit dikemudian hari nak survive. tapi setahu aku tak semua isnurans cover untuk penyakit kanser ni kan. 

Polisi AXA 110 Cancer pesakit yang telah dikesan penyakit kanser akan terus diberi bantuan kewangan untuk menerima rawatan kemoterapi secara terus menerus lah. tak salah kan kita berjaga-jaga dari awal, itu semua untuk kesenangan kita di masa akan datang. So, untuk maklumat lanjut anda boleh lawati website nih oke.. 110 CancerCare

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...